Winternieuws

Nodig tijd voor een update. Het lijkt wel of we niets doen, maar ondertussen zijn we druk met groot onderhoud en enkele aanpassingen, zodat de trekker weer fris het nieuwe seizoen in kan.
We liggen mooi op schema en dat moet ook wel, want over een week of 9 staat de eerste wedstrijd al weer op de kalender.
Wat hebben we ondertussen al gedaan:

De achteras gecontroleerd en aangepast. Toen we de olie aftapten uit de achteras, zagen we na de wedstrijd in Bakel tot onze schrik dat er weer een stukje tandwiel aan de magnetische stop plug zat. We hadden al 2 tandwielsets aan gort gereden en dachten dus dat de derde het ook maar 1 wedstrijd had volgehouden.
Toen we het hele zaakje hadden gedemonteerd, bleek gelukkig dat er geen schade aan de tandwielen zat en moesten we concluderen dat er waarschijnlijk toch ergens in de achteras een stukje van ons vorige kapotte pignonwiel moet zijn blijven hangen. Slordig, maar gelukkig geen grote gevolgen.
Ook waren de planetairlagers na 10 jaar trouwe dienst wel aan vervanging toe. Die hebben we dus ook maar vervangen.
Vorig winter hadden we wat lekkage aan een van de keringen achter het planetair. Deze hebben we toen vervangen, maar na een paar wedstrijden zagen we al weer een kleine lekkage. Tijd dus om de kering en de asstomp aan een nadere inspectie te onderwerpen. Er bleek een kleine beschadiging op de asstomp te zitten. Ook dit hebben we inmiddels opgelost en zoals op de foto te zien is, hebben we de achteras al weer helemaal in elkaar zitten.
Omdat veel onderdelen gedemonteerd zijn voor inspectie, is het ook makkelijk om de trekker overal goed schoon te maken en waar nodig te poetsen.
We hadden ook een kleine lekkage bij een kering van de motor, die hebben we inmiddels ook vervangen.

De supercharges zijn gecontroleerd en inmiddels weer opgebouwd en voorzien van de afscherming. Er zijn nieuwe luchtinlaten in de maak, dit omdat we de acceleratiepompen op een andere manier willen bevestigen en ook omdat de oude inlaten er niet zo strak meer uitzagen. Al met al een heel karwei van vouwen, zetten, snijden en lassen, maar het resultaat mag er zijn.
Zodra deze gemonteerd zijn, volgen hiervan ook de plaatjes.
Na 2 jaar dienst waren onze uitlaten ook aan vervanging toe. Het afgelopen jaar, moesten we al zeer regelmatig aan het repareren en hadden we zelfs elke wedstrijd een paar reserve uitlaten mee om ze zonodig te kunnen vervangen. We hebben speciale bochten laten maken en Kor en Geert zijn druk doende om de verlopen te maken, die tussen de uitlaatpoorten en de bochten moeten komen.
Gelukkig hebben we de mallen van 2 jaar geleden nog, maar dit blijft toch een intensief stukje handarbeid.

Hier zijn de onderdelen van de vooras te zien, het wachten is op een paar nieuwe lagers. Ook was de bevestigng van de stuurstang aan vervanging toe, dus dat doen we dan ook maar meteen.

Gedurende afgelopen seizoen, hebben we een karretje gebouwd, met daarop een koelinstallatie om de motoren tussen de runs door te koelen. Het systeem werkt perfect en is zo ontworpen dat we de motoren op een verantwoorde manier weer op de gewenste temperatuur kunnen krijgen. Het was er echter nog niet van gekomen om dit geheel er ook netjes uit te laten zien, dus vandaar dat Helmer deze hier van een fris, hoe kan het ook anders, rood kleurtje heeft voorzien.

Een stukje overleg hoort er af en toe ook bij, hier een overzichtsfoto van diep nadenkwerk......
Al met al schieten we mooi op met de geplande werkzaamheden. Zodra we meer nieuws hebben leest u het hier.