2018 Zwolle en de voorbereiding.

Traditiegetrouw staat er op de kalender voor eind Januari altijd met grote letters ZWOLLE. Dit betekent voor ons altijd een harde deadline, want onze thuiswedstrijd willen we natuurlijk niet missen. Zo in september, aan het eind van het seizoen, beginnen we dan ook al met het uitvoeren van plannen die we gedurende het seizoen gemaakt hebben. Tijdens deze tijd is Alex ook erg druk geweest met het digitaliseren van de trekker. Alles tekenen in 3D en een groot voordeel daarvan is dat je precies kan zien hoe het er in werkelijkheid uit komt te zien.

We hadden al wat ideeen over hoe ons nieuwe frame eruit moest komen te zien, na enig overleg besloten wij een wat andere weg in te slaan. De goede elementen van de afgelopen 5 versies met daarbij een aantal nieuwe inzichten brachten het nieuwe ontwerp. Een aantal onderdelen moesten lichter worden uitgevoerd om weer gewicht te besparen. Anderzijds kregen we vanwege gewijzigde regelgeving ook te maken met een aantal onderdelen die meer gewicht in de schaal legden. Onze trekker was nog niet uitgevoerd met een slede aan de voorzijde. Deze slede moet voorkomen dat wanneer er een voorwiel afbreekt, de voorkant van de trekker in de baan haakt. De dekens welke om de supercharger zaten, moesten weer worden vervangen door de stalen afschermingen, ook dit weegt behoorlijk wat meer. Gelukkig mogen we sinds de nieuwe limieten 100 kg extra wegen, vanwege het aantal motorpunten dat ons is toegekend. Spannend natuurlijk of we met ons nieuwe ontwerp wel binnen dat gewicht zouden blijven. Veel konden we van tevoren al berekenen aan de hand van de oude trekker, maar je weet het toch pas zeker als je uiteindelijk op de weegbrug staat.

Aangezien er bij Helmer een verbouwing plaats vind aan de schuur, hadden we niet genoeg ruimte om daar en te bouwen en de motoren te onderhouden. Het frame werd dus grotendeels bij Jan in IJsselmuiden in de schuur gebouwd. Terwijl dit gebeurde, was een deel van het team bezig met groot onderhoud aan de motoren. De rechter motor die we na de klapper in Putten hadden gemonteerd is tot op het laatste boutje weer uit elkaar geweest. Klepzittingen werden opnieuw gefreesd, zuigerveren vervangen, lagers gecontroleerd, smering aangepast en nog veel meer punten werden verbeterd. Uiteindelijk werd de motor door Frans voorzien van een nieuwe laklaag.

Toen het frame klaar was, verhuisde deze even naar Breman Machinery in Genemuiden om de motorplaten te voorzien van de juiste frezing, zodat de motoren perfect passen en op de juiste plaats blijven zitten. Daarna verhuisde het naar de straler, spoten we het zelf in de primer en deden we de voorbehandeling. Weer vertrok het geheel naar Genemuiden en ditmaal naar Autobedrijf Breman, alwaar het frame in de spuiterij van het bedrijf werd voorzien van een glimmende wit/oranje laklaag.

Normaal gesproken hebben we een deadline liggen om er voor de kerst de motoren weer op te hebben liggen en zo rond oud en nieuw kunnen starten zodat we daarna nog een aantal weken hebben om af te bouwen en te testen. Dit gingen we niet halen, 6 Januari konden we de motoren monteren op het nieuwe frame, we begonnen direct met het verder opbouwen om zo de trekker binnen drie weken klaar te krijgen. Opeens een verontrustend bericht vanuit de werkplaats, de motoren hingen te laag in het frame....... Dit was een tegenvaller aangezien we nog maar 3 weken hadden en het dus heel kort dag werd voor de 27e.

Direct werden er plannen gesmeed, de motoren gingen er weer af, de trekker weer naar IJsselmuiden, op woensdag werden de motorsteunen verwijderd, donderdag nieuwe erop gelast, vrijdag naar Genemuiden, zaterdagmorgen frezen en we waren weer net zover als de week ervoor. Dit alles moest uiterst voorzichtig gebeuren omdat het frame natuurlijk al netjes in kleur gespoten was.

Zaterdagmiddag opnieuw de motoren gemonteerd en verder gegaan met de afbouw, we hadden immers nog maar 2 weken te gaan en er moesten nog een paar onderdelen worden aangepast dan wel binnen komen. Met het opnemen van een aantal vrije dagen door diverse teamleden en extra sleutelavonden, hadden we uiteindelijk afgelopen vrijdag de trekker aan het eind van de middag zover dat we even de koppelingen en de versnellingen konden testen.

Vrijdagmiddag en avond nog met de bus met daarin de Bandito naar Zwolle geweest, dit omdat het team met 2 tractoren mocht aanhaken en vervoer voor de 2e trekker ontbrak. Zaterdagmorgen gelost en onze trekker geladen en naar Zwolle vertrokken. Onze klasse stond als 2e in de avond op het programma, dus we hadden de hele dag de tijd om sponsoren, fans, bekenden en onbekenden te woord te staan en konden tussendoor nog wat van de wedstrijd bekijken. Tussendoor even op de weegbrug gestaan en deze gaf een mooi gewicht aan. De gewichtjes die we van tevoren hadden gemaakt en in de kleur gespoten, zullen het komende seizoen goed van pas komen. Het is ongeloofelijk, maar The Judge heeft dus nu wat vehangbaar gewicht. Het is niet veel maar met alle aanpassingen die de trekker zwaarder maakten, zijn we toch blij met dit resultaat.

We mochten als 6e in de klasse. De baan was 90 meter en tussen 80 en 90 meter was finalewaardig. Black Cat kwam als eerste aan de start en met een geweldige run kwamen ze tot een afstand van 88,68 meter. De sleepwagen bleef staan en de rest van de trekkers zou laten zien wat deze afstand waard was. Als 2e stond daar Double Screamin' en wel met een gastrijder op de bok, in de wandelgangen hadden we al gehoord wie, maar voor het grote publiek bleef het nog even geheim. Het was het laatse optreden van deze trekker omddat er wat nieuws gebouwd gaat worden. Nou de gastrijder deed zijn best en alsof hij het al veel vaker gedaan had, joeg hij de Double over de full-pull lijn. Wat een run. Hierna was Aftermath uit UK aan de beurt, tijdens de run begon de trekker wat te roken, maar het gas bleef erop 87,23 mtr. Alligator kwam niet fijn weg en bokte wat en kwam hiermee tot een afstand van 69,36 mtr.

Dan was het Judge time, best spannend, eindelijk dan zien of de trekker deed wat ze moest doen. De eerste meters voorzichtig, zoekend nar grip, toen die gevonden werd, ging het gas er vol op, de neus kwam los, de trekker ging erin hangen en alle pk's kwamen op de baan. De snelheid liep op en wat een run ontwikkelde zich. Rond de 40 meter wat bijremmen om niet te ver naar links te gaan, dit lukte maar niet en de lijn kwam steeds dichterbij, ondertussen nog een groeien wiel en het gas ging eraf. Een wat onstuimige landing en het frame werd direct goed getest. We waren nog net binnen de lijn gebleven en de afstand was 81,43 meter. een voorlopige 4e en nog finale plaats. Er had zeker meer ingezeten, maar de trekker was even niet te houden. Dan dus afwachten wat de rest deed.

Le Redoutable dan, in een mooie balans nar 78,24 meter. Super Kasper had een goede run, het gas ging er vol op en met de oude banden werd een afstand afgelegd van 65,72 meter. Hierna Iwan, ook daar een mooie balans en ze bleven steken op 76,08. Als laatste Whispering Giant, een trekker waarvan we weten dat die sterker is als de onze, Bas ging mooi op het gas, een goeie run volgde en kwam tot een afstand van 88,74 mtr. Wat een mooie sleepwagenafstelling, de top zat dicht bij elkaar.

Een finale dus met 4 en wij waren 5e geworden, tevreden maar toch een beetje een gevoel van .... wat als..... Daarna kon Aftermath niet terug komen voor de finale. Wij mochten als demo nog een keer aanhaken voor ons thuispubliek en sponsoren. Dit deden we natuurlijk graag. Black Cat zette met weer een goede run een afstand van 85, 46 meter. Double Screamin' wederom gereden door Arko sterk ging hier dik overheen met 96, 82. Whispering Giant kwam tot 90,23 meter.

Onze run verliep niet geheel naar wens, de start was super, toen de trekker net volop erin ging hangen ging er iets mis in de aandrijving van de linkermotor, deze ging even heel hoog in toeren en de run werd afgebroken. Helaas maar waar, gelukkig bleef wel alles binnen de motor, maar dat deze los moet is wel zeker. Komende dinsdag zullen we de oorzaak gaan zoeken en verdere plannen maken voor controle en vervanging van diverse onderdelen.

Na onze klasse hebben we met heel veel fans en sponsoren nog een gezellig feestje gebouwd in Zwolle en vertrokken we uiteindelijk om in IJsselmuiden bij de plaatselijke snackbar af te sluiten. Tevreden over wat we tot nu gezien hebben van onze trekker, zullen we de komende weken weer in de werkplaats aan de gang zijn om de opgelopen schade te herstellen.

Tot slot een dikke dank aan alle sponsoren die het weer mogelijk gemaakt hebben om weer zo een mooie machine aan de start te brengen. Ook onze dank aan degenen die ons daarnaast hebben geholpen met het sleutelen, bouwen, lassen, frezen, monteren en poetsen.

 

Videos van 2018 Zwolle en de voorbereiding.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.