Gewel(da)dig Bakel

Afgelopen zaterdag vertrokken we voor onze laatste wedstrijd dit seizoen naar het Brabantse Bakel. Daar aangekomen, mochten we eerst het terrein nog niet op, want de vele regen van de afgelopen week had een modderpoel gemaakt van het rennerskwartier. We besloten om lopend maar eens even te gaan kijken hoe erg het was. Onderweg liepen we Dave tegen het lijf en hij had voor Jan een leuke verassing. Dit n.a.v. het optreden van Jan als rijder op The Judge in Meerkerk. De tekst onder het nieuwe RTL logo spreekt voor zich: .......... meer voor mannen........
Uiteindelijk viel het in het rennerskwartier allemaal wel mee en mochten we naar binnen. Een plekje tussen Popeye en Ad Boot, die Ally Cat vandaag voor het laatst zou laten rijden.
Tijdens de pro-stock klasse bleek al wel, dat de grip in de baan, vanaf de start tot pak weg 40 meter, ver te zoeken was. We hoopten dat dit voor de 3.5 tons klasse nog wat beter zou worden. Tijdens de mini klasse, werd de start 10 meter naar achter verschoven, om zo deze kleine giganten, de kans te geven beter te kunnen starten. Voor aanvang van de 3.5 tons klasse, werd de start echter weer terug gezet op de oorspronkelijke nul-lijn.
Vandaag waren we als laatste aan de beurt, we konden dus goed kijken naar wat de deelnemers voor ons presteerden en wat de tactiek was.
Als eerste starter stond Bandit daar. Couzijn, speelde met het gas in de hoop ergens grip te vinden, maar dit resulteerde in een gebroken blowerbelt en er werd binnen de 20 meter gestopt. Tweede starter, Whispering, vond wel direct grip en joeg de trekker over de full-pull lijn. Dit wellicht doordat de turbines voor genoeg neerwaartse druk zorgen, waardoor deze trekker wel grip had. Als derde stond daar Simply. Bas gaf gas en de wielen begonnen te spinnen. Het was net of dit in het luchtledige was, want er kwam totaal geen snelheid in de trekker. Bas deed wijselijk het gas dicht. Hierna werd er op de baan overlegd, want dat het op deze manier niks zou worden was wel duidelijk.
Opnieuw werd besloten, dan toch de start maar weer 10 meter op te schuiven. De sleepwagen, werd in finale afstelling gezet, om zo te voorkomen dat er trekkers zouden zijn die 2x op deze baan zouden moeten aantreden.
De volgende starter, had dus weer een proeftrek, dit was Impala en zij besloten hun run over te doen. Black Cat kwam langzaam op gang, maar net toen het gas er vol op ging, begon de trekker te springen, het gas werd dicht gedaan op 42.41 mtr.
Eager Beaver kende problemen met de ontteking van de tweede motor en schoof zes plaatsen op. Dan kwam Seaside en met een mooie run kwam men tot 77.09 mtr. Dan John met Popeye, de trekker ging goed weg en begon dan te springen. De wielen gingen niet snel genoeg rond, als gevolg van een weigerende ontsteking op de rechter motor. Er stond een afstand van 44.09 mtr.
Aan de start stond Ben Vreeman, als gastrijder op de Double Screaming. Hij is in Nederland een van de aandrijfspecialisten en ook veel onderdelen aan onze trekker komen bij hem vandaan, of zijn mede met hem uitgedacht. Voorzichtig ging hij op het gas, heel langzaam bouwde de trekker snelheid op. Misschien wat te voorzichtig want de combinatie kwam stil op 72.05 mtr. Net op het moment van uitspinnen, schoot de trekker uit de versnelling. Een alerte rechterhand van Bennie Vreeman, voorkwam schade aan de motoren.
Was dit een voorbode?
Theo kwam aan de start en trok de ketting strak. Links op de baan beginnen en rechts eindigen, hadden we van te voren bedacht. Theo ging vlot maar geleidelijk op het gas. De trekker pakte mooi op en ging er mooi in hangen. De run, verplaatste zich naar de rechterkant van de baan en we kwamen tot een afstand van 74.63 mtr. Tijdens het uitspinnen klonk er een enorme knal, stukken onder de trekker, een brandje en veel rook. Het beroerdste wat ons al eens was overkomen, gebeurde ook nu weer........ We werden afgesleepd naar het eind van de baan, maar kwamen daar met sleeptrekker en al vast te zitten. We werden afgekoppeld en moesten even wachten op een andere sleeptrekker die ons achteruit langs het publiek kwam terug slepen. De tweede poging van Impala, bracht hen nog geen meter vooruit. Bandit haakt voor de tweede keer aan en komt nu tot een afstand van 78.56 meter. DAn Jaap op de Beaver, ook ondanks de moeilijk baan een redelijk mooie run, hij staat stil op 75.53 mtr. BAs start met de Whispering ook links en komt uit op 82.90 mtr een mooie afstand, na de run van Simply, blijkt het echter niet genoeg voor de overwinning, want de mannen uit Dronten, noteren 84.85 mtr. Wij behalen hiermee een zesde plaats, maar het resultaat deed ons er niet meer zo toe.
Terug gekomen in het rennerskwartier, blijkt de schade groot. Het onderblok, ligt ter hoogte van de tweede cilinder van onder naar boven helemaal open. Er is een stuk uit het carter en aan de rechterkant van de motor gaapt een iets kleiner gat. Een zuiger zit klemvast in de cilinderbank en wat eens een drijfstang was steekt onder een rare hoek naar buiten..... Lagerschalen, liggen aan de binnenkant in het frame en zitten klem tussen de zuiger.

Ons gedeukte imago Hij hoort vast te zitten, Deze foto zegt genoeg...
maar niet aan de bovenkant.

We waren al eerder van plan, ons reserveblok op te bouwen, nu moet het er dan ook maar echt van komen. Volgens de geleerden is dit blok nog te redden, maar daarvoor zullen we eerst verder moeten kijken.
Naar de oorzaak is het momenteel nog gissen. De data op de logger, geven ons nog geen inzicht in wat er is mis gegaan. We reden niet met overmatig veel toeren of inlaatdruk. ook hadden we oliedruk, maar zeker is wel dat om een of andere reden de drijfstangbouten zijn afgebroken.
In eerste instantie, dachten we dat door het verspringen van de ontsteking in Engeland, deze linker motor al een tik gehad heeft, waardoor de schade in Bakel een gevolg hiervan zou kunnen zijn. Echter tijdens het zeer veelvuldig bekijken en in slow motion afspelen van het filmpje vermoeden we dat de price-as van de linkermotor het weleens kan hebben begeven. Net voor de motor ploft, stijgt heel kort het toerental.
De komende periode moet meer duidelijkheid geven. Binnenkort leest u meer over onze plannen voor de toekomst en de oorzaak van deze schade.......
Het filmpje staat inmiddels ook op de site, evenals de foto's.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.