Lochem na de ploffum......

Na de klapper van Putten, waarbij er een drijfstang van de rechtermotor naar buiten kwam, hebben we even moeten zweten. De nieuw aangekochte Griffon, stond nog in Engeland en met ons beperkte budget leek het dus even einde seizoen voor ons.

We hadden nog een reservemotor staan, maar hier moest nog heel veel aan gebeuren. Deze motor zit qua lagerspeling nog wel binnen de RR tollerantie, maar eigenlijk valt deze net buiten onze eigen tollerantie. Komt ook omdat we gewend zijn te sleutelen aan 0-uren motoren. O- uren wil zeggen dat nadat de motoren destijds in een vliegtuig hadden gezeten, ( 600 uur) deze compleet gereviseerd werden. De reserve motor is door onszelf opgebouwd, met onderdelen uit verschillende motoren. Na wat overleg besloten we toch deze motor in te zetten voor de laatste 3 wedstrijden.

Ondertussen hielden onze sponsoren onderling een actie waardoor we toch ook de "nieuwe" motor uit Engeland konden halen. Super om te zien hoe de samenwerking is en we hierdoor met onze trekker kunnen blijven meestrijden in de Modified klasse. We willen dan ook langs deze weg onze sponsoren hartelijk bedanken. Super !!!!

Na 3 weken van hard sleutelen stonden er weer 2 Griffons op The Judge. Hiermee zijn we zo druk geweest dat we nog geen tijd hebben gehad om te onderzoeken wat er nu precies mis ging in Putten. De waardes welke we gemeten hebben met de datalogger, laten geen vreemde of afwijkende waardes zien qua temperaturen en drukken. Wellicht dat toch de leeftijd en het 15 jarige gebruik op onze trekker hier een oorzaak van zijn. We gaan deze motor de komende tijd los halen en kijken wat er gebeurd is.

Afgelopen dinsdag was het zover dat er gestart kon worden. De startmotor ging 2 keer rond en de V12 sloeg direct aan. Wat wel opviel was dat de motor wat meer rookte dan wat we gewend waren van de andere, ook waren er wat oliespetters te zien op de trekker...  We hadden geen hoge verwachtingen en trokken afgelopen zaterdag naar Lochem met het doel, de boel heel te houden en te zien hoe de motor zou lopen.

De wedstrijd begon om 15.00 uur en op dat tijdstip vertrokken wij vanaf het station in IJsselmuiden. Door een regenbui in Lochem, kwamen we juist aan op het moment dat de wedstrijd van start ging. De baan zag er goed uit, echter waren er een paar plekken in de baan, waar je niet wilde komen. Zo trok de baan ook wat naar links, dit was aan een aantal runs in andere klasses goed te zien, sommige trekkers kwamen wel op dit mindere deel van de baan terecht en waren niet te houden waardoor ze gediskwalificeert werden.

We begonnen de middag met koffie en gebak, zo vierden we de verjaardag van Jeane, de vrouw van Frans. Ondertussen hadden we ruimschoots de tijd om te kijken naar de wedstrijd, bij te praten bij de buren en rond te kijken in het rennerskwartier. Onze klasse stond namelijk als laatste op het programma. Enkele klasses voor ons werden met floating finish afgewerkt vanwege dreiging van regen. Er werd voor tussen 22.00 en 22.15 uur een enorme bui voorspelt. Deze bui hadden ze in Koudekerk aan de Rijn al wel gehad en de foto's die daar vandaan kwamen, vooespelden niet veel goeds. De complete baan stond er onder water. Onze klasse startte rond de klok van half 10 en het werd dus enorm spannend of we droog over zouden komen.

De proeftrek was voor Lambada, zij trokken een afstand van 99.90 mtr en lieten deze staan. Als 2e Burning Madness die met een mooie run 73.66 mtr neer zette. Super Kasper verscheen door een probleem met 1 van de motoren niet aan de start. Bits'N Pieces, vertrok voortvarend, klom hoog, kreeg een groeiend wiel en het vervolg was onstuimig, 73.43 mtr, maar hier had zeker meer in gezeten. Alligator, kwam niet weg en schoof 6 plaatsen op. Double Screamin'dan, met een geweldige balans ging het naar achter, zo rond de 80 a 85 mtr gaf de bovenste motor wat rook, net voor de combinatie stil stond, zag je dat ook de motor rechtsvoor wat menkeerde, zo werd er een afstand neergezet van 97.14 mtr. Whipering Giant zette een afstand neer van 94.65 mtr. Eager Beaver, de laatste wedstrijden geplaagd doo bekende blowerbelt en problemen met de koppen, ging gaaf naar achter, wel begon de trekker onderweg behoorlijk te roken, dit als gevolg van een oliekering die de geest gaf. Toch bleef gelukkig verder alles heel en kwam er een afstand van 88.30 op het bord te staan. Seaside kon op de taaie baan goed het vermogen kwijt en zette in een voor hun doen "rustige" run een afstand van 95.02 mtr. Black Cat, ging in stijl naar 88.50 mtr.

De spanning liep wat op, hoe zou het gaan met onze "nieuwe " motor, we hadden de afstelling aan de veilige kant en hoe zou dit uitpakken op deze baan waar toch wel wat vermogen gevraagd werd. En bovenal, zou de boel heel blijven.... Theo ging rustig op het gas, de rechter motor rookte wel behoorlijk, maar dit werd minder toen het gas er vol op ging. De trekker haakte meteen op, en zonder al te veel koerscorrecties kwamen we tot een mooie afstand van 90.57 mtr. Evebn viel er een druppeltje regen, ( het kan ook een drup olie geweest zijn...) maar de verwachtte bui bleef uit en zo kon de klasse verder afgemaakt worden. Alligator kwam nu wel goed weg, echter ging er iets mis, het leek de aandrijving en meteen sloeg ook de linker rem vast, hierdoor moest de trekker snel worden afgevoerd met een kraan. Als laatste starter was het  Rising Star en die ging ons nog net voorbij met 93.06 mtr.

We hielden tegen onze verwachting in een mooie 6e plek over aan de wedstrijd in het altijd mooie Lochem. Mooi ook om te zien dat wanneer het echt moet, een klasse heel snel kan worden afgewerkt en nog spannend kan zijn ook. We zijn zeer tevreden over hoe het gelopen is en hoe de trekker nu presteerd. We zuleln koemnde week de gegevns op een rijtje zetten en de data analyseren. Voor nu lijkt het goed en kijken we uit naar de volgende wedstrijd in Tzum, die gepalnd staat op 2 September en daar wordt gestart om 14.00 uur. We zien u daar graag terug.

 

 

 

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.