Oh Oh Cadzand

Gisteren was het tijd om naar Cadzand af te reizen. Altijd een hele trip en dan besef je even weer, hoe ver team Green Spirit en Interaction altijd maar moeten rijden om naar de wedstrijden te komen. Onderweg kwamen we in een paar dikke regenbuien terecht maar in Cadzand aangekomen, was het droog. Hopenlijk zou dit zo blijven de hele dag.
Onze klasse stond weer als eerste op het programma. In totaal stonden we met 10 trekkers aan de start. De baan zag er ogenschijnlijk goed uit, maar voorgaande jaren lieten altijd een lastige start zien.

Voor de klasse hadden we nog even een probleem met het warm draaien. In 1e instantie, wilden beide motoren niet starten. De startmotoren gingen niet rond. Na even wat onderzoek, deed de linkermotor het opeens wel, maar de rechter bleef weigeren. Hierop hebben we de startmotor verwijderd en gekeken of deze wel draaide. Dat was wel het geval, dus alles weer gemonteerd. Weer lukte het niet en bleek het uiteindelijk in een kabel van de startkar te zitten. Gelukkig hadden we dit met een beetje stress wel op tijd gefixt. Je zal zon eind rijden en de boel niet aan de gang kunnen krijgen.

Whispering Giant, mocht als eerste, in een mooie run, zette Bas een full-pull weg. De wedstrijdleiding besloot de sleepwagen wat zwaarder te zetten en hierdoor zou Bas later terug komen. Als tweede zette Impala met twee strak lopende Allisons een afstand neer van 71.73 mtr. Hierna was het de beurt aan Bertus met Double Screamin. Dat het begin van de baan weinig grip bood was nu goed te zien, Bertus ging rustig op het gas en vanaf zo rond de 30 meter, haakte de trekker goed op, een full-pull was het resultaat. Dan Seaside Affair, die ging wat sneller op het gas, maar de trekker kreeg geen balans en begon te bokken, ze kwamen tot 91.82 mtr.
In verband met de vakantie van Theo, zat Jan vandaag op de bok. En natuurlijk altijd lastig als je af en toe rijdt, om te voelen hoe snel en wanneer je op het gas moet. Maar Jan voelde dit goed aan, hij ging rustig op het gas en bouwde de snelheid mooi op, wel moest er onderweg behoorlijk geremd worden, maar we zetten een daverende full-pull neer.
Als zesde stond Popeye voor de sleepwagen. De motoren liepen goed en er kwam een mooie balans in de trekker, geen full-pull werd het, John bleef steken op een afstand van 96.27 mtr. Hierna Black Cat, ook zij reden in een mooie stijl een full-pull, echter in de laatste meters begon de voorste motor heftig te roken. Hier bleek een drijfstang zijn plek te hebben verlaten en het resultaat was een gat in het voorste motorblok. Zij zouden hierom niet terug komen in de finale. Hierna was het weer de Giant die het voor de tweede keer mocht doen. Bas reed een strakke full-pull en plaatste zich dus ook voor de finale. Hierna kwam Rising Star, zij kregen last van groeiende wielen en overspeed in de turbines en kwamen hierdoor helaas tot een afstand van 80.80 mtr.
Dan kwam Bandit na twee weken van hard sleutelen de baan op. Zij hebben 2 complete motoren opnieuw moeten opbouwen na de schade in Putten. De trekker haakte mooi op en met veel snelheid werd een full-pull neergezet.
Als laatste stond Jaap met Eager Beaver op de lijst. De trekker wilde niet starten, dan zes plaatsten opschuiven, maar als je als laatste bent is dat lastig dus krijg je dan 6 minuten de tijd om alsnog voor de sleepwagen te komen. Ondanks verwoede pogingen van het team en met de hulp van andere teams in het park ferme, kregen ze de trekker niet voor de sleepwagen. Heel zuur na 4.5 uur rijden. Vanwege de nieuwe puntentelling, is het zo dat wanneer je aanhaakt, je 20 punten krijgt. Daarnaast nog de punten die je verdient voor de klassering, hierdoor liep het team dus veel punten mis.
Zo stond er dus een finale van 5 trekkers, waarvan er vier terug konden komen. We waren dus sowieso al vierde Als eerste weer Bertus, hij ging vroeg op het gas, misschien iets te vroeg en miste snelheid, maar vermogen maakt veel goed en de trekker bleef aan het eind van de run maar doorgaan en kwam op een afstand van 93.88 mtr.

Gelukkig starten onze motoren in 1 keer, Jan had echter wel moeite om de trekker geschakeld te krijgen en dit gaf nog behoorlijk wat spanning voordat we aangehaakt stonden. We stonden scheef voor de sleepwagen en moesten daarom nog een keer weer naar voor en naar achter en dat duurde even in verband met het schakelprobleem. Gelukkig stond dan eindelijk de ketting strak. De hele week hadden we Jan al beloofd dat wanneer hij de trekker naast de baan zou parkeren hij vanuit Cadzand terug mocht gaan lopen. Dit verhoogde wel de druk maar hij bleek er mee om te kunnen gaan. De trekker ging er geweldig in hangen en de voorwielen kwamen hoog los, we vonden voldoende grip en de motoren moesten er echt voor werken. Zo rond de 75 meter, begon de trekker behoorlijk naar rechts te trekken, ondanks dat Jan vol op de linkerrem stond. Hij wilde niet lopend naar huis, dus ging hij even van het gas af, hierdoor kwam de trekker weer terug in de baan en pakten we nog een metertje of wat extra. Zou 83.05 mtr genoeg zijn voor een podiumplek?
Bas stond daarna aan de start, de trekker haakte op en kwam tot stilstand dicht bij onze afstand, maar gejuich in ons kamp, want hij stond net achter ons op 82.64 mtr.
Dan stond Bandit er weer en met de voorwielen hoog in de lucht, gingen ze aan onze afstand voorbij en kwamen bijna aan de afstand van Bertus, 93.01 mtr.
Weer een geweldig resultaat voor ons, weer een podiumplaats, ditmaal de derde plek. Geweldig goede zaken gedaan ook voor het klassement.

Het klassement ziet er momenteel als volgt uit:

Double Screamin 184 punten
Black Cat 169 punten
Eurol Bandit 168 punten
The Judge 165 punten
MPM Seaside Affair 162 punten
Whispering Giant en Rising Star beide 161 punten
Total Eager Beaver 136 punten
Popeye 91 punten
Impala 49 punten
Super Kasper 30 punten
Lambada 30 punten
Burning Madness 29 punten

Het is dus al met al onwijs spannend voor de plaatsen 2 tot en met 6. En je moet elke wedstrijd zorgen dat je de boel voor elkaar hebt of zelfs maar aan kunt haken, want anders tuimel je maar zo een eind naar beneden in het klassement.

We hadden trouwens ook nog een wat mindere ervaring. Op het moment dat het in Cadzand even hevig begon te regenen, wilden we snel de spullen inladen om alles droog te houden. Tijdens het opruimen, kreeg Jan zijn vinger tussen een van de bagagekleppen achterin de bus. Hierdoor had hij een behoorlijke snee in zijn vinger. Door de EHBO werd geadviseerd dit te laten hechten in het ziekenhuis. Dus trokken we er met de auto van Lucy op uit om snel naar Oostbrugge te rijden. Hier werd Jans vinger zorgvuldig behandeld en mocht hij weer met ons mee in de bus. De pijn aan zijn vinger werd deels verzacht door de pijnstillers en deels door de mooie derde plaats. ( Lucy nog bedankt voor het lenen van je auto.)

We hopen de ingezette lijn de komende wedstrijden vast te kunnen houden en zullen komende twee weken nodig hebben om alle puntjes weer op de i te krijgen. Zo zullen we de verzamelbak moeten demonteren om te kijken wat er mis is met onze koppelingen. Dit kan er namelijk de oorzaak van zijn, waarom de trekker bijna niet wilde schakelen. Ook willen we de achteras en het differentieel goed controleren, omdat de trekker zich met het remmen bijna niet liet sturen. Kortom, naast het normale onderhoud wat extra werkzaamheden.
Zodra Zoop 2 klaar is zullen we dit filmpje natuurlijk weer plaatsen.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.