Aanloop naar en wedstrijd in Oudenhoorn

In de week voor Oudenhoorn, zijn we erg druk geweest met het oplossen van ons probleem met de achteras en het zoeken naar nieuwe onderdelen. Het kroon en pignon wiel van onze 5.83 set was voor de tweede maal binnen korte tijd kapot gedraaid. Hierom besloten we andere , dikkere olie in de achteras te gaan gebruiken, want het was wel duidelijk dat deze tandwielen erg heet waren geworden. Hierdoor was het materiaal zo zacht geworden dat het onder druk van de aandrijving, was gaan vloeien. Met dit verzet, draaien de wielen met een snelheid van ongeveer 140 km/uur, bij 3500 motortoeren. Verder hebben we de lagers in het differentieel preventief vervangen, dit omdat de afdek ringetjes die over deze lagers heen zitten gebroken waren en dan is het verstandiger ook de lagers te vervangen. Deze onderdelen kwamen woensdag binnen en samen met een set tandwielen van 'T Kypmantsje zou dit donderdagmiddag worden ingebouwd. Helaas kregen we deze set niet goed afgesteld en zijn we met alle onderdelen naar aandrijfspecialist Bennie Vreeman gereden. Ook hij zag weinig heil in de afstelling van deze set, dus moesten we op donderdagavond nog verder op zoek naar een bruikbare set. Weer konden we terecht bij Aart Evers van het H2B team. Wel een set, evenals die vanuit IJlst, met een snellere overbrenging. Hierdoor zouden de wielen bij hetzelfde motortoerental een snelheid moeten halen van 152 km/uur. We hadden geen keuze want andere sets waren niet voorhanden, dus het was dit monteren en proberen of niet naar Oudenhoorn afreizen. We kozen ervoor om er toch voor te gaan. Vrijdagmiddag, bleek tijdens het monteren deze set niet direct te passen. Er werd een kleine aanpassing aan de behuizing gedaan en er werd besloten alles op alles te zetten om zaterdag aan de start te staan.
Zaterdagmorgen vroeg, om 6.00 uur begonnen en zo rond de klok van half tien stond de trekker klaar en werd er geladen. Nog even naar huis om daar nog wat verplichtingen te doen en even lekker te douchen.
Het was dus best spannend wat de trekker zou gaan doen, mede omdat we vanuit het verleden weten dat de baan in Oudenhoorn taai kan zijn.
Dit was ook al duidelijk te zien, toen we de prostock klasse zagen rijden. Er zat vanaf 20 meter heel veel grip in de baan.
Toen we dan uiteindelijk als een na laatste aan de start stonden, drukte Theo redelijk snel het gas er vol op, maar dit mocht niet baten, de motoren kwamen niet op toeren en begonnen vrijwel direct te sputteren. Aangezien we binnen de 20 meter gestopt waren mochten we het nog een keer proberen. Bij de temperatuur, zoals die in Oudenhoorn er was, gebruiken de motoren enorm veel AV-gas, ook al draaien ze maar even. Tijdens het voor de sleepwagen zetten gebruiken we bijna evenveel brandstof als tijdens de gehele run. Hierdoor konden we ook niet direct onze poging vervolgen. Met nog 1 deelnemer na ons, moesten we snel handelen. Vlug werd er getankt en hebben we de trekhaak nog wat laten zakken. Doordat de trekhaak wat lager zit, gaat de trekker minder snel in de ketting hangen. We hoopten dat dit genoeg zou zijn, om de motoren op toeren te laten komen, alvorens ze echt moesten gaan werken. Theo, ging bijna vanaf de 0 meter lijn vol op het gas. De motoren toerden snel op en de trekker begon toch aardig snelheid te ontwikkelen. Net op het moment dat de neus omhoog ging, zaten de motoren toch nog te laag in toeren, waardoor deze niet de optimale pk's kunnen geven. We hoorden het toerental naar beneden duiken en hierop deed Theo het gas dan ook dicht. Goed geprobeerd, maar niet gelukt. We kwamen nog tot een afstand van 65.37 mtr. Hiermee werden we zevende in een deelnemersveld van 8. Dat we zevende werden was geen verdienste van ons, maar werd veroorzaakt doordat Green Spirit buiten de baan belande en zodoende laatste werd.
Op plaats 1 was het weer Double Screaming die voor de vierde keer op rij wist te winnen. Op de 2e plaats was het Seaside Affair, 3e Eager Beaver, 4e Bandit, 5e Whispering Giant en zesde Black Cat.
Wat we nu wel zeker weten is dat het nu gemonteerde verzet, voor ons vermogen te hoog gegrepen is. We gaan dan ook terug naar onze 5.83 verhouding. Momenteel is er via twee verschillende kanalen een set onderweg. Eerst nog transport binnen Amerika en dan naar hier. We hopen deze op tijd binnen te krijgen, zodat we met het juiste verzet in Eext kunnen staan. Dit zal dus nog spannend worden. Mocht iemand in Nederland, Belgie of Duitsland nog iets dergelijks hebben liggen, laat het ons dan weten. Het gaat om een Rockwell 5.83 SQHD.
De filmpje's van Oudenhoorn, staan in onze Film Gallerij.
Waar we trouwens nog steeds verbaasd over zijn is het fenomeen, dat men weegbrug noemt. Zolang onze trekker bestaat zijn we in gevecht met deze mysterieuze en verrassende tegenstander. Steeds wanneer je het niet verwacht, komt deze ineens venijnig uit de hoek. We kennen meerdere weegbruggen, onder andere die vanuit Belgi, Duitsland en Engeland, dit zijn redelijk voorspelbare tegenstanders. De brug waar we jammer genoeg het meest mee te maken hebben, heeft eigenlijk altijd wel een verassing voor ons in petto. In het Gelredome en Stroe waren we volgens de weegbrug 30 kilo te zwaar. Hierop volgde een waarschuwing, dat we in Wierden ook dit mochten wegen, maar dat er voor de wedstrijd in Made, we hadden immers 5 weken de tijd daarvoor, 30 kilo van de trekker af moest, zo niet dan mochten we niet rijden.
In ons vorige verslag kon u al lezen dat we opeens 70 kilo lichter wogen, terwijl we er maar 38 dure kilo's hebben afgeslankt. Men zegt altijd dat hard werken goed beloont wordt maar dit bevreemde ons toch wel. We trokken echter nog geen conclusies uit deze op zich mooie meevaller, want gezien de ervaringen uit het verleden, kon het zo maar weer eens veranderen.....
We keken dan ook heel vreemd op toen we in Oudenhoorn op de weegbrug stonden. We vroegen onszelf af of we bij het weer opbouwen van de achteras wellicht cruciale (zware) onderdelen waren vergeten te monteren. Ook keken we of de trekker wel helemaal op de weegbrug stond want wat we zagen konden we niet geloven. Met geen veranderingen aan de trekker, gaf de schaal echt niet meer aan dan 3430 kilo !!!!!!!! Dit is dus 30 kilo minder dan een week geleden. Wel gaf men aan dat de weegbrug afgelopen zaterdag is geijkt...... wij vragen ons af waarom dat ondanks veler verzoek niet eerder is gebeurd en we terwijl we wisten dat we qua gewicht goed zaten, zoveel dure kilos hebben moeten kopen.
Een ieder zal begrijpen, dat we staan te popelen om de nieuwe Puller 2000 banden te gaan bestellen in Amerika. Alleen de grilligheid van onze weegbrug, laat ons nog even twijfelen. Voor de zekerheid, gaan we ondertussen toch maar een aantal gewichten maken, die we aan de trekker kunnen hangen, voor het geval dat. We zijn er alleen nog niet uit, hoeveel gewicht we moeten gaan voorzien. Wordt vervolgd,....... hopelijk......
Bovenstaande gewichtsverhaal, wilden we toch uit de doeken doen, omdat er een heleboel mensen geen idee van hebben wat het de laatste jaren aan geld en energie heeft gekost om onze trekker betrouwbaar te houden/krijgen en binnen de gewichtslimiet te houden. We spreken hierbij dan ook onze frustratie uit over het fenomeen WEEGBRUG en BETROUWBAARHEID.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.