Alphen on Mitas Tires

Gister was het al weer de een na laatste wedstrijd voor de competitie, dit maal in Alphen, waar we goede herinneringen hebben aan vorig jaar, we werden er immers derde op het EK. 

In de weken voorafgaand waren we vooral bezig geweest met,..... banden. Hiermee zijn we sowieso het hele seizoen al bezig. Onze Firestone Pullers begin van het jaar op een andere wijze laten snijden en profileren dan we voorheen hadden. Dit bracht ons veel meters. Leverde ook mooie resultaten al op en koste de nodige aandacht. De banden wat breder gezet, zo breed zelfs dat de trekker niet meer in de bus paste. Dit bracht ons niet het gewenste resultaat, echter wilden we wel vooruit en alle beschikbare pk's willen we op de baan krijgen. We hebben niet de meeste pk's in onze klassen, dus we moeten ze allemaal zo optimaal mogelijk benutten. Dit is trouwens een streven wat we al vanaf het begin hebben, voorheen toen iedereen al op Pullers reed konden wij deze nog niet kwijt vanwege het gewicht, ook toen moesten we, middels een juiste balans, een goed frame en veel inventiviteit ook al veel aandacht hieraan geven. Dit heeft ons wel gebracht waar we nu zijn. Daarom ook dat we aan wat anders zaten te denken. Goed contact met Hans Heesakkers, leerde ons dat we het toch maar eens moesten gaan doen..... rijden op Mitas, dus een set gekocht en opgehaald in Brabant, deze op onze velgen gelegd en weer terug gebracht om te laten snijden. Ook hierin weer wat onderscheidende elementen, gebaseerd op kennis en inzicht van Hans en van onszelf.

Gister was het dan zover, in alle stilte stonden we op Mitas aan de start. En we waren niet de enige, ook rivaal Lambada had de banden opnieuw laten slijpen en stond op dezelfde schoenen. We hadden al goed naar de baan gekeken, deze vroeg het nodige aan vermogen maar was wel wat aan de  losse kant. Lambada had de proeftrek, Gert reed en ging rustig op het gas, althans zo leek het, achteraf hoorden we dat de nieuwe banden zoveel grip gaven dat de trekker langzamer dan normaal op toeren kwam, wel met een fullpull tot gevolg. Hierna was het de beurt aan Alligator en met een geweldig mooie run reden ze naar 105,77 mtr. Hierna de beurt aan Seaside, met een wederom wat onrustige start werd er koers gezet naar het einde, 108,40 was het resultaat.

Hierna Judge time, wat extra spanning natuurlijk vanwege de nieuwe banden. Theo had advies gekregen rustig weg te gaan,.... nou dat gebeurde, op de tribune dachten we nog, dit is wel heel rustig want vanaf ca. 55 mtr ging het gas pas vol los. toch werd er redelijk makkelijk een full pull gehaald. De voorwieltjes mooi van de grond en een hele stabiele rechte run, de motoren gaven geen klap verkeerd. Maar,.... Theo was wel degelijk veel eerder vol op het gas gegaan, alleen de toeren kwamen er niet in. Pas langzamerhand werd er meer druk opgebouwd en kwamen de toeren, dit als gevolg van de grip in onze nieuwe banden. Eigenlijk dus hetzelfde als de start van lambada.

Rising Star, mooie balans, mooie run, ook een full pull. Super Kasper had geen last van koersproblemen en reed rechtuit naar 77 meter. Whispering Giant reed ook een zichtbaar makkelijke fullpull. Bits 'n pieces, net als al meer trekker trok ook deze trekker wat naar rechts op de baan, er moest aardig gecorrigeerd worden en hierdoor strande de run op 108,34 mtr. Black Cat kwam met goed lopende V8 en tot een afstand van 107,41 mtr en gaven aan nog te moeten wennen aan hun nieuwe banden. Dan de beurt aan Jaap op Eager Beaver, veel gesleuteld na Lochem, waar hun achteras het begaf. Jaap gaf de sporen en ging richting het eind, net voor de fullpull lijn, begon de trekker te roken vanuit 1 motor, maar er werd wel een fullpull gehaald. Gelukkig bleek er alleen een olieslang los en dit kon voor de finale weer gerepareerd worden.

Zo stonden we dus met 5 in de finale. De zon was inmiddels verdwenen en er kwamen wat wolken binnendrijven. Lambada stond aan de start voor de finale toen er af en toe een druppeltje naar beneden viel. Gert ging vlot op het gas, de trekker ging er weer heel mooi in hangen en er werd een afstand neergezet van 102,19 mtr.

Hierna begon het echt te regenen en ging het zeil op tijd over de banen. Na drie korte buien waarbij een ieder een schuilplek zocht, klaarde het weer op en konden de banan weer klaar gemaakt worden. Dit koste even wat tijd, maar hier werd goed aandacht aan besteed, her en der toch wat plasjes op de baan die er zorgvuldig afgeschraapt werden.

Dan was het weer Judge time, Theo ging vlot op het gas en de trekker haakte mooi op, wel was het lastig sturen op de baan, of het was de baan en de combi  met de rode sleepwagen. de trekker trok naar rechts en was niet te corrigeren. Theo trok net voor de 100 mtr het gas dicht, maar de rechterachterband toucheerde net de lijn of net niet, in ieder geval zat er wit aan de band en dat was genoeg voor een diskwalificatie. Helaas want de afstand was een hele mooie. 

Hierna kwam Rising Star, een snelle eerste helft van de run, daarna trok ook deze combi naar rechts en werd het gas dicht gedaan bij 89,60 meter. De run van Whispering leek een copy hiervan, zij stonden stil op 88,33 mtr. Ook rechts tegen de lijn. Eager Beaver besloot op rechts te starten, proberen om het spoor naar rechts schuin te kruisen, de trekker trok ineens naar links, werd daar weggeremd en drifte toen naar rechts om uiteindelijk te stoppen op 88,77 mtr.

lambada 1, Rising Star 2, Eager Beaver 3, Whispering 4 The Judge 5. Voor de competitie stand veranderede er niets, we staan nog steeds 2e met 7 punt voorsprong op Whispering. Lambada is niet meer in te halen, zij staan met 163 punten 24 punten op ons voor en zijn dus kampioen.

Ontevreden over de diskwalificatie maar evengoed blij met onze nieuwe banden. Komende week vol aan de bak om alles te controleren, want...... we vertrekken komende vrijdag naar het EK in Brande. Wellicht nog wat aanpassingen aan de trekker om nog beter voor de dag te kunnen komen. Wie weet kunnen we nog voor een mooie verrassing zorgen in Denemarken.

 

 

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.