European Superpull Ahoy

Gisteren stond Ahoy op de kalender. Onze modified klasse stond als laatste in de middagsessie op het programma.
Als 2e starter stonden we op de startlijst. We werden al vroeg opgehaald bij de bus, en stonden als eerste in het parc ferme. De klasse voor ons, was nog lang niet klaar, dus we moesten nog wel een tijdje buiten staan wachten. Omdat het regende de trekker maar afgedekt met een zeil en alles wat niet nat mocht worden ingepakt met vuilniszakken.
Toen de wedstrijd van de supersport tractoren vorderede zijn we gaan warm draaien. We werden als 2e de hal in gesleept. Als eerste zou Eager Beaver gaan aanhaken. Opeens zagen we vanaf de zijlijn wat actie bij onze trekker en werden we vervolgens weer naar buiten gesleept.
Er was een bevestigingspunt van het rempedaal afgebroken en dit moest toch wel even gefikst worden. Gelukkig was er iemand met een service bus met lasapparaat en we konden dit gelukkig redelijk vlot repareren. Ondertussen was onze klasse al wel begonnen en schoven we dus 6 plaatsen op.
Bij Eager Beaver hebben ze niet stil gezeten. De hele trekker is afgelopen winter uit elkaar geweest om opnieuw gespoten te worden. Het resultaat mag er zijn, zeker ook de special paint, met een afbeelding van Wienik.
Motorisch werd er ook heel veel veranderd en de trekker ging dan ook goed weg, haakte mooi op, maar iets voorbij de 50 meter brak de blowerbelt van de voorste motor en ging er iets mis in de aandrijflijn van de trekker, er zat helaas geen fullpull in, de afstand was 59.17 mtr.
Seaside kwam als tweede en haalde een fullpull evenals Lambada. Green Fighter uit Duitsland, klonk lekker maar haalde met 54.23 mtr de finale niet.
Hierna was het de beurt aan Young Blood Unleashed uit de USA, wat een geweldig gezicht 6 V8 motoren op een trekker en alles tot in de puntjes verzorgd. De run zag er op zich prima uit, was het niet dat er aan het eind van de run, bij een van de motoren behoorlijk wat olie onderuit kwam, de fullpull werd behaald, maar deze trekker kwam niet terug voor de finale.

Natuurlijk waren we ook benieuwd naar hoe de Engelse Snoopy zou presteren. Aangezien deze trekker ook is uitgerust met 2 RR Griffon motoren, wilden we graag de strijd aan gaan en kijken hoe de verhoudingen liggen. De trekker pakte niet helemaal mooi op, leek ook wat minder toeren te maken, en stond uiteindelijk stil op 52.44 mtr.
Hierna waren wij aan de beurt. We kregen het sein te gaan starten, normaal pakken de Griffons snel aan, maar bij het starten van de 1e motor, waren we
even de stroom kwijt op de trekker. Hierdoor hebben we geen voordruk op de brandstof en het duurde dan ook even voordat motor 1 aan sloeg. Motor twee pakte sneller op, nog steeds hadden we geen voordruk. Besloten werd om de trekker voor de sleepwagen te zetten, in de hoop dat het probleem zich ondertussen oploste. Zonder voordruk kunnen we niet rijden, het risico op schade is dan veel te groot. Gelukkig loste het probleem zich op en hadden we weer stroom aan boord. Wellicht dat er toch ergens wat vocht tussen was gekomen, doordat we in de regen hadden gestaan of door condens van het naar binnen en naar buiten rijden. Het was dus wel even spannend.
Eenmaal voor de sleepwagen, ging het zoals het hoort. De motoren pakten goed op, Theo was vlot op het gas en de trekker ging er mooi in hangen. Naar het einde toe wat onbalans, maar de fullpull werd redelijk makkelijk gehaald.

Double Screamin was de volgende starter en haalde ook een fullpull. Als laatste kwam Whispering Giant, die in een mooie stijl ook naar het einde reed.
Een finale dus met 5 tractoren.
Seaside zette met een mooie run de 1e afstand neer, waar de rest mocht proberen aan te komen, 53.39 mtr. Lambada ging in stijl naar het einde en verzette de vlag naar 57.08 mtr. Met name de laatste meters bleef de trekker maar door gaan.
Wij waren weer aan de beurt. De sleepwagen werd door Jan net een half spoor meer naar links gezet om zo te proberen niet in het spoor van onze voorganger terecht te komen. Weer ging Theo vlot op het gas, de trekker haakte op en ging hard weg. Rond de 30 meter steeds wat meer naar de rechterkant van de baan, even door het spoor van Lambada. We stonden stil ter hoogte van de vlag en minder dan 10 cm met de achterband van de witte lijn. Voor ons gevoel duurde het veel te lang tot onze afstand op het scorebord stond 57.40 mtr, we waren ruim 30 cm verder. Wat een run en wat een spanning, zo dicht bij elkaar. We waren met nog 2 trekkers te gaan al zeker van een podiumplaats.

Dan was het de beurt aan Bertus, het leek of de trekker beter op haakte dan de 1e run, ook werd wat meer de linkerkant van de baan aangehouden, wellicht dat hier toch iets minder grip werd gevonden want de Screamin bleef steken op 55.76 mtr.
Wederom was de balans bij Whispering goed, maar de afstand viel tegen, 53.14 mtr. We hadden gewonnen, wat een ontlading en wat een vreugde.
Mooi was ook dat het precies 30 jaar geleden was, dat Frans in Ahoy eerste werd met zijn toenmalige trekker de Lady.
Nadat de bekers en de bloemen waren uitgereikt, hebben we een feestje gehouden bij de trekker waar al diverse fans op ons stonden te wachten. Na dit feestje zijn we in alle rust de avondsessie gaan kijken.

Jammer dat het wedstrijdverloop dusdanig was dat de finale van de heavy modifieds werd gecanceld. Het was al met al zo laat geworden dat het vanwege de gemeentelijke vergunning helaas niet verder mocht gaan.
We hebben bij de bus nog gezamenlijk een biertje gedronken, onderweg in de bus het feestje door gezet en natuurlijk als gebruikelijk afgesloten bij Timmer met een snackje.
Nagenietend kijken we terug op een super prestatie, de aanpassingen van afgelopen winter hebben in ieder geval tijdens de indoors hun vruchten al afgeworpen. Nu hopen dat we deze lijn ook in het buitenseizoen kunnen vast houden.
Onze volgende wedstrijd staat gepland op 28 April in het Duitse Fuchtorf. Zie hiervoor: www.greenmonster.de
Komende weken gaan we de trekker controleren, maar we beginnen met schoonmaken, want door de regen zag de trekker er na de wedstrijd niet meer uit. Dat wordt dus wassen en poetsen. Op het eerste gezicht geen schade en dat is natuurlijk samen met de 1e plaats helemaal geweldig.
Klik hier voor de video van onze run's en de finalisten.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.