Finland EK Alaharma

In de krant welke vorige week uit kwam, stond een leuk stukje over de deelname van de teams uit IJsselmuiden,
ook werd er een item geplaats op de webversie van de Brug. Hier de link naar dit artikel: http://www.brugnieuws.nl/Sport/201108311877/Sport/ijsselmuiden-sterk-ver...
Hier dan eindelijk ons verslag van Finland. Het was al met al een hele reis. Kor en Ariane, zijn samen met John-Henri en Rianne, vorige week woensdagmiddag vertrokken met de bus en trekker naar Travemunde om daar met de boot te vertrekken naar Helsinki. Na anderhalve dag en nacht varen, kwamen ze daar aan. Dan moest er nog een kleine 500 km gereden worden naar Vaasa, hier werd op vrijdagavond de rest van het team van het vliegveld opgepikt. Nadat we in het hotel hadden ingecheckt, zijn we een heerlijke pizza gaan eten. Daarna, was helaas de bar in het hotel gesloten, maar hebben we onze eigen bar geopend. Wat wel grappig was, was dat we bij de bus in gesprek kwamen met een paar Finse jongens. Zo steek je ook nog eens wat van de Finse cultuur op en hoor je ook wat hen bezig houdt en hoe het leven in Finland is. Dat ze een Heineken biertje van ons kregen vonden ze helemaal geweldig.
Nadat er al een stukje nacht voorbij was, besloten we maar in onze bedjes te duiken.
Zaterdagmorgen vroeg heerlijk ontbeten en op naar het wedstrijd terrein. Hier aangekomen was iedereen al wel wakker en werden er voorbereidingen voor de wedstrijd getroffen. We zochten een mooi plekje en hebben toen de trekker uitgeladen.
Natuurlijk werd ook de baan bekeken en deze leek aan de zachte kant. Vooral aan de linkerkant van de baan, dus volgens ons moest je daar niet wezen.
Onze klasse stond als laatste op het programma. Na het overwinnen van wat weegbrug perikelen, mochten ook wij gaan starten.
De Whispering mocht de spits afbijten en deze ging rap naar een full-pull. het bleek al tijdens de vorige klasses, maar ook gaf de baan enorm veel grip aan de 3.5 tons trrekkers. Daarna was het de beurt aan Helmi Orvokki, voor een verzwaarde sleepwagen. Hij kwam in de 1e poging tot 82.13 mtr en in de 2e poging tot 86.45 mtr. Dan de Bandit, die ook overtuigend een full-pull neer zette. Green Fighter volge ook dit voorbeeld. Dan waren wij aan de beurt en je staat dan toch met een speciaal gevoel op een EK wedstrijd, onze eerste deelname en wat zou het gaan worden. We hadden alles van te voren goed gecontroleerd, check, check en double check zeg maar. Wat volgde was een prachtig mooie run, de voorwieltjes kwamen snel los en de trekker ging er mooi in hangen. iets bijremmen, maar kaarsrecht naar het einde. Ook wij stonden in de finale en wat ging dat hard van de plek, wellicht had dit te maken met de combinatie van de baan en de Duitse sleepwagen.

De Italiaanse Dark Star, had ook heel wat kilometertjes achter de rug, helaas trok de trekker in beide runs enorm naar rechts en beide keren had dit een diskwalificatie tot gevolg. Zuur als je zo'n eind ervoor hebt gereden.
Dan kwam Bertus met de Double en hij reed een strakke full-pull. Ook Green Monster sloot aan evenals Whispering die de proeftrek over moest doen. Lambada, stond ook aan de start. Met weinig ervaring opgedaan voor het NL kampioenschap, reden ook zij een full-pull. Als laatste stond de Devils Power voor de Duitse wagen. de 1e run eindigde bij 67.54, in de herkansing ging het iets minder en werd het 65.43 mtr.
Er stonden dus 7 tractoren in de finale, 5 Nederlanders en 2 Duitsers. Bandit mocht als eerste, de trekker begon vanaf ca. 50 meter behoorlijk naar links te trekken en was niet bij de lijn weg te krijgen, op een gegeven moment moest het gas eraf en het resultaat was 98.72 mtr. Het team was hier niet echt tevreden mee en dat is logisch als je de run niet helemaal af kan maken. Green Fighter kwam tot 91.30 meter. Dan was het weer Judge time. We besloten rechts van het midden te starten. We werden vroeg geroepen, de Griffons liepen al, terwijl de scrapers en bandenwals nog aan het eind van de baan waren. Theo stond dan ook naast de sleepwagen te wachten totdat deze waren verdwenen. Hierachteraan kwam echter nog de wals die in de 3.5 tons klasse de baan in optimale vorm moest houden. Nadat deze ook snel van de baan was gegaan, kon er worden aangehaakt. Spannend natuurlijk want wat zou het gaan worden. Die spanning bleef niet heel lang, Theo ging vlot op het gas, we kregen aan de linkerzijde een groeiend wiel, rechts had volop grip en daardoor driften we vanaf 40 meter, naar de linkerkant van de baan. Theo stond vol op de rem, maar de trekker bleef naar links gaan, ook wij moesten het gas dichtdoen, alleen was dit al rond de 75 meter. Onze afstand was 76.58 meter. Een teleurstellend resultaat, wetend dat er nog 4 trekkers moesten komen. We baalden hier stevig van, ook al omdat we tijdens het afslepoen van de trekker rare geluiden hoorden die we niet konden thuis brengen. Ook stonden er aan het eind van de run, rare vlammen op de rechtermotor.
De wedstrijd ging verder en Bertus zette een hele strakke run neer en kwam tot 113.03 mtr. Green Monster kreeg niet de juiste balans maar kwam toch nog tot 79.71 meter. Whispering had een mooie balans en kwam tot 91.89 meter goed voor een vierde plaats. Lambada, miste wellicht toch wat ervaring en bleef steken op 94.03 mtr. Double Screaming werd wederom Europees kampioen, Bandit werd ondanks hun ontevredenheid in eerste instantie, toch knap 2e, Lambada vulde als derde het ereschavot.
Na even wat ontspannende biertjes en wat napraten, kwamen we tot de conclusie dat we toch maar mooi op het EK hadden gestaan. Het resultaat, was natuurlijk niet wat we ervan gehoopt hadden, maar beter ging het vandaag gewoonweg niet.
Aangezien een aantal van de teamleden door hun vrije dagen waren, vloog er zes man op zondag met het vliegtuig terug, na een tussenstop in Riga (Letland). Hier zijn we een dagje sightseeing gaan doen en wat ons opviel is het enorme verschil in rijk en arm. Grote auto's van alle dure merken sieren er de straten, terwijl er aan de andere kant van de weg, mensen zitten die hun hand op houden in de hoop dat ze wat geld krijgen. Weer andere mensen proberen wat te verdienen door gitaar te spelen, blokfluit, panfluit of dwarsfluit te spelen. We zagen zelfs een oude vrouw van rond de 70, die al dansend geld probeerde op te halen.

Na een dagje stadten vertrokken we weer met het vliegtuig naar Amsterdam en waren we rond de klok van half negen weer thuis. De trekker en bus en de chauffeurs en hun begeleiders, kwamen na weer een lange boottocht afgelopen woensdag aan op het eiland.
Direct werd er woensdagmorgen begonnen met het onderhoud en de controle van de trekker. Zo besloten we toch het differentieel te controleren. Hier vonden we gelukkig geen rare dingen. Ook werden de verzamelbak en de koppelingen verwijderd. We vermoeden een probleem met de ontsteking van de rechtermotor en besloten daarom beide motoren opnieuw af te stellen. Dit bleek bij controle ook echt wel nodig want de rechter motor was behoorlijk verlopen. We hebben direct maar nieuwe aandrijfriempjes gemonteerd. Ook vertrouwden we de brandstofpomp niet, maar hiervoor moesten we eerst nog een ander zien te vinden. gelukkig was deze snel leverbaar en vandaag is de trekker weer gereed gemaakt en geladen.
We staan dus klaar om morgen in Bakel weer aan de start te staan. We hebben daar een 3e plaats te verdedigen, of misschien wel een tweede plaats te winnen. We hopen op weer een spannende strijd en zullen er alles aan doen om te proberen een beker mee naar IJsselmuiden te nemen.
De filmpjes en de foto's van het EK houdt u van ons nog tegoed.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.