Grimmener Hexenkessel 2019

We deden in Fuchtorf een dappere poging om sinds 2012 weer eens in Duitsland te rijden maar helaas gooide daar de regen roet in het eten. Daags na die wedstrijd zocht The Voice of race, Ulf Schnackenberg, contact met ons. We moesten toch echt een keer rijden in Duitsland, want er waren veel fans geweest die ons hadden willen zien rijden. Of we niet naar Grimmen wilden komen. Een combinatie wedstrijd in Noord Duitsland, waar tractorpulling en stockcar een gezamelijke show neer zetten. Dat werd even overleggen. Te ver om 1 dag te doen, dus dan ben je 2 dagen op pad, wel in een vrij weekend, maar ja, net 3 wedstrijden gehad en we doen mee voor de punten in de competitie en dus ja veel aandacht voor (preventief) onderhoud, extra controles enzovoort. Toch besloten om onze medewerking te verlenen, tenslotte ook altijd gezellig om met zijn allen een weekend op stap te zijn.

Het nodige werd voorbereid, een extra vrachtwagentje ingezet voor het transport van onze band. We laden de trekker namelijk in de bus, met 1 thuiskomer eronder, de andere band ging al een keer met de Treck Mac mee, of werd in een aanhanger vervoerd. Verder hadden we wat extra proviant, bankjes, slaapspullen en dergelijke mee wat ook vervoerd moest worden. Ondertussen erg druk met de trekker in de werkplaats, nieuwe klepdekselpakkingen want we hadden wat lekkages en als gevolg daarvan al een klein brandje gehad. Planetairen werden gecontroleerd, verzamelbak, koppelingen afgesteld, maar uiteindelijk lukte het alles klaar te hebben. Ook werd de bus gereed gemaakt voor een wat langere trip, met ca 640 km te gaan, vertrokken we zaterdagmorgen rond de klok van 8 naar het Noorden. Onderweg wat file's omzeilend en een stuk(je)..... binnendoor, via de toeristische route uitgestippeld door onze beroepschauffeur. Verderop nog een keer file. ook trokken we onderweg wel bekijks met onze bus. Carbage runners uit NL reden we al toeterend en zwaaiend voorbij, t busje loopt perfect en menig vrachtwagen werd dan ook ingehaald. Onderweg een paar keer gestopt om de benen te strekken, wat frisse lucht te happen, een boodschap te doen of peuken te halen. Aangekomen in Grimmen, kregen we een plek naast de bus van de organisatie toegewezen, voorzien van stroom en bij de andere Nederlanders, zijnde Hot Art, Sledge Hammer en Bad Habit. Nadat alles uitgeladen was, het terrein maar eens verkennen. De stockcar races waren al aan de gang en overal, maar dan ook overal zag je deze auto's staan in het rennerskwartier, daarbij busjes ingericht als werkplaats dan wel grote combi's van de wat grotere teams.

Opvallend was de hoeveelheid publiek, bovenaan de taluds hadden diverse teams hun kamp opgesteld, ingericht zelfs met koelkasten, koelboxen, barbeque's en buitenkeukens. Er hing een gezellige sfeer. Tijdens dit rondje troffen we de speaker van het weekend die ons tussen het wedstrijdcommentaar door welkom heette. Al direct iemand van de regionale krant die ons vragen stelde over ons team, de trekker en wat onze eerste indruk was van de wedstrijd. Om 18.00 uur zou het gedeelte tractorpulling beginnen. Onze klasse stond als 2e op het programma. Dit gaf ons mooi de gelegenheid om de wedstrijd te openen met...... hoe kan het ook anders, melkbusschieten. Op het midden van de baan, schoten we met 3 bussen, het publiek genoot zichtbaar. Verruckte hollanders verstond ik nog een keer.

 

We hadden afgesproken dat we 2x zouden rijden, de organisatie had bedacht dat we dan aan zouden haken in de finale van de 3,5 ton en later op de avond aan het einde van het evenement nogmaals een demo. We inspecteerden de baan, deze zag er goed uit, al hebben we nog even geholpen met het verwijderen van wat stenen uit de klei. Na de kwalificatie mochten we aanhaken in de finale. Green Monster had al gereden en een dijk van een afstand neergezet. zouden we hierbij in de buurt komen, niet dat het wat opleverde maar ja, je wil toch wat moois laten zien. Theo ging mooi op het gas, de trekker kwam los, de baan gaf goed grip. Er moest behoorlijk geremd worden aangezien de trekker naar links ging. Theo kan "ruiken"of hij hard remt of niet, dan begint het in de kooi namelijk te stinken... Aan het eind ging de snelheid eruit en net over de 100 mtr, dacht Theo erover het gas dicht te doen, de afstand van Green Monster was nog niet in zicht maar zouden we ook niet halen. Juist op dat moment ging er iets mis in de achteras, Theo was alert en trok het gas dicht. Tijdens het afslepen hoorden we al rare geluiden en de olie stroomde uit de achteras. Waar deze olie normaal helder van kleur is, was deze nu zwart, duidend op dat heter binnenin wel heet geweest was. Zo viel ons plan voor een 2e run in duigen. We konden helaas niet terug komen, maar wat was het publiek enthiousiast om weer eens een dubbel Griffon op de Duitse baan te zien. We kregen een oorverdovend applaus.Als pleister op de wonde hebben we de wedstrijd afgesloten met nog een keer een optreden van onze "Milchkannen", dit keer werd er proefgezeten door de wedstrijdcommentator en ook de Dj die de muziek verzorgde.

Tijdens de prijsuitreiking van de 3,5 tons klasse, moesten we als team op het podium komen. We kregen een toeppraakje van de burgemeester en van de "Landrat", soort van hoofd van de provincie. Later kwamen beide heren nog even een biertje drinken bij de bus waarbij er veel technische vragen moesten worden beantwoord. Ondertussen hadden we de bbq aangestoken, ook verkochten we zo ongeveer onze hele voorraad merchandising, geweldig om te zien dat je bij 32 graden naast shirtjes, caps en zonnebrillen ook hoodies, sjaals en mutsen verkoopt. Nadat iedereen zich wat had opgefrist en de bedden gereed waren gemaakt, trokken we naar de "Pullingparty " hier hebben we een leuk feestje gemaakt. Na een korte nachtrust, vertrokken we rond de klok van half 8 weer huiswaarts. Op de terugweg erachter gekomen dat een keer airco in de bus, geen overbodige luxe zou zijn, zeker niet bij 35 graden. Op de terugweg werd er geslapen, TV gekeken, gesocialmediaat, gelachen en Formule 1 gekeken. Rond de klok van 4 waren we met een paar stops weer thuis aangekomen. Onderweg de bus nog een keer geinspecteerd, er lekte wat olie uit de automaatbak, dit gaf bij extra belasting ( het bultje op) soms wat rookontwikkeling. Thuis hebben we dit gecontroleerd en verholpen, er was een koppeling wat losgelopen.

Afgelopen week en de komende dagen zijn we druk met het herstellen van de schade. Inmiddels is duidelijk dat het pignonwiel kapot is gelopen, daarbij de lagers die eruit zijn gekomen. Kortom een zooitje in de achteras. Meeste delen hebben we liggen, op enkele wachten we nog. Verder wordt de aandrijving van de ontstekingen preventief vervangen, worden de banden wat aangepast, en moet er natuurlijk nog gepoetst worden aangezien we in Putten tijdens de BEachpull, weer frris aan de start willen staan volgende week zaterdag.

We kijken met zijn allen terug op een mooi Duitsland avontuur, jammer dat de achteras het begaf, maar beter in Grimmen dan op een wedstrijd voor de competitie.

Junge Junge Junge was ein Wochenende war dass.....

Danke Ulf, Robert und organisation Grimmen.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.