Oudenhoorn 2019 Nobel streven........

De wedstrijden volgen elkaar snel op, in een week tijd moet er dan heel wat gebeuren. En we zijn natuurlijk super gemotiveerd en willen nog meer dan voorgaande jaren niets aan het toeval overlaten, dus ja, we doen extra werkzaamheden en controle's om de trekker zo goed en betrouwbaar mogelijk weer op de volgende wedstrijd te brengen. Helaas was er dit keer van poetsen niets gekomen,.... we stonden dus wat minder glimmend aan de start, sorry daarvoor. Wat hebben we zoal gedaan afgelopen week?

We controleerden of de ontstekingen nog op tijd stonden, 1 motor was iets verlopen en dat had Theo tijdens de run in Made aan het einde gemerkt. Dit is altijd een heel klusje want hiervoor moet de verzamelbak worden gedemonteerd. Meteen een mooie gelegenheid om ook de koppelingen te controleren en opnieuw af te stellen. Aangezien wij vanwege gewichtsbesparing rijden met 11 inch koppelingen, moeten we deze ook vaker controleren en afstellen. Daarnaast zijn we 2 avonden met 2 man bezig geweest met de banden. In Stroe en in Made hadden deze wel wat voor hun kiezen gekregen en dus was onderhoud nodig. Het profiel weer scherp gezet en het loopvlak weer strak. Verder controle, reiniging en eventueel vervanging van de bougies. De planetairen werden gecontroleerd en goed bevonden. 

Aangezien in Made de trekker niet helemaal fijn schakelde, wilden we de afstelling van het schakelmechanisme opnieuw afstellen, na montage van de bak, probeerden we te schakelen, maar de vooruit kon er niet ingelegd worden. Het was inmiddels donderdagavond en er was een lichte spanning voelbaar. De bak er weer af, reverser open gemaakt en voila, daar lag 1 tand.... Deze was van het tandwiel wat voor de aandrijving zorgt afgebroken. Nu zitten hier meer tanden op, maar we waren er niet gerust op. De overige tanden lieten wat bramen zien, waardoor de trekker niet wilde schakelen. Helaas hadden we niet zo een tandwiel op voorraad liggen, dus moest de oude opgelapt worden. Na contact met Ben Vreeman, toch besloten zo te gaan rijden, net als dat 1 zwaluw geen zomer maakt, zou 1 tandje minder ook niet direct voor grote gevolgen zorgen. Zaterdag voor vertrek de laatste hand aan de trekker gelegd en zo vertrokken we rond de klok van 14.00 uur naar Oudenhoorn.

Spannend in de stand bij de Modifieds, 7 punten achter op de 1e plek van Lambada, slechts 2 punten voor op Seaside op de 3e plek en 6 punten voor op Eager Beaver op de 4e plek. Een zeperd zou ons zo maar op de 4e plek in het klassement kunnen brengen. De zon scheen fel in Oudenhoorn en er blies een stevige wind. De baan droogde hierdoor behoorlijk hard uit, wel werd er door de scrapers steeds water toegevoegd, maar ja dat was net zo snel weer weg. De baan was aan de harde kant, maar de toplaag was los. We zagen dat het lastig was om grip te vinden. De bandenspanning ten opzichte van eerdere wedstrijden dan ook maar wat aangepast. We stonden als een na laatste op papier, dus konden wel even kijken hoe de anderen het deden.

Na een proeftrek van Super Kasper 72,60 en Rising Star 99,61, werd de sleepwagen wat veranderd. Eager Beaver was de 1e die in de definiteve afstelling reed, dat deden ze heel goed, want er werd een full pull behaald, de Mitas banden deden goed hun werk, zou dit een Mitas banden baan zijn? Hierna wa het de beurt aan Lambada, "ouwe" Willem nam weer eens plaats achter de pedalen en hij deed dat niet onverdienstelijk, 109,15 mtr. Black Cat was vanwege familieomstandigheden afwezig, mannen sterkte gewenst. Alligator, maakt naar alle waarscheinlijkheid haar vernieuwde debuut in Putten. Daan reed op de Bits 'n pieces en kwam met 2 goed lopende motoren aan 99,22 mtr ook op Mitas banden. Whispering Giant kende een mooie run, zonder groeiende wielen, waar ze de laatste wedstrijden nog wel een last van hebben, ze kwamen tot 109,46 mtr. 

Dan was het Judge time, zowel de linker als de rechterkant van de baan, moest je niet wezen, dus de plaatsing bij de start was behoorlijk beperkt. De trekker werd net buiten het spoor van onze voorganger gezet. Theo ging rustig maar doortastent op het gas, de trekker kwam niet echt los aan de voorkant, daarbij moest er behoorlijk geremd worden om niet op de rechterkant van de baan uit te komen. Toen de ballastbak bovenaan was, liep de trekker nog een heel eind door, 108,35 mtr was onze afstand. Tot dan net genoeg voor een 4e plaats in de finale, maar we waren nog niet klaar.... Seaside kende een solide run, zonder rare sprongen en was op het oog aan onze afstand voorbij, groot was de opluchting toen we een afstand van 106,32 zagen staan. We zaten nog in de finale. Sommigen van ons waanden zich al veilig en waren even vergeten dat Rising Star nog terug moest komen. In een mooie balans gingen ze naar het eind, spannend of we hier voor bleven. 104,57 was de afstand, we haalden opgelucht adem, we hadden de finale gehaald. 

Ondertussen snel de trekker terug koelen, aangezien we toch niet helemaal tevreden waren over onze run, een aantal kleine dingen veranderd, waaronder de bandenspanning. Spanning voor de finale, waarin wij dit keer als laatste mochten aanhaken. Zou de baan blijven zoals die was, zouden we terwijl we met de kortste afstand in de finale waren gekomen, misschien toch nog zoveel kunnen verbeteren dat we op het podium konden komen ?

Jaap, ging er goed voor zitten, de trekker ging er eerst mooi in hangen daarna 2 keer de voorwieltjes aan de grond , rond de 85 meter wat rook, bij de 90 mtr een knal, afstand 90,63 mtr. De knal kwam van een gebroken "burstpanel", als gevolg van een backfire op 1 motor, er lagen echter ook stukken zuiger op de baan, van een andere motor, 1 van de drijfstangen was naar buiten gekomen. Helaas hebben de mannen veel werk voordat ze klaar zullen staan op hun komende thuiswedstrijd in Putten. Dan was het de beurt aan Lambada, Willem zette de vlag op 95,73 mtr, een geweldige afstand gezien de conditie van de baan. Whispering Giant dan, ook met een mooie balans ging het naar achter, de vlag werd echter niet bereikt, de afstand werd 90,35 mtr. Wederom spanning, zouden de aanpassingen ons verder helpen, bleef alles heel, zat er een podium voor ons in ?

We gingen er goed voor zitten, Theo ging iets langzamer op het gas, de voorwielen bleven laag, af en toe iets los, we kropen over de 90 mtr lijn, en stonden stil in de buurt van de vlag, maar waar stonden we stil.... ? Het scorebord liet lang op zich wachten, aangezien er een probleem was met de draadloze microfoons van de speakers, werden we daar ook niet wijzer van. Er verscheen een mooie 94,69 op het bord, wederom een 2e plaats !!!! voor ons. Een meter tekort op Lambada, maar oh wat lekker dichtbij weer. 

We zijn inmiddels op de helft van de competitie, we staan nog steeds op een supermooie 2e plaats in het klassement. Het gaatje met Lambada is wel weer groter geworden, de voorsprong op nummer 3 ook, dus we deden best goede zaken.

  1. Lambada 90 punt
  2. The Judge 80 punt
  3. Seaside 74 punt
  4. Eager Beaver 72 punt
  5. Whispering Giant 66 punt
  6. Bits 'n Pieces 60 punt
  7. Super kasper 54 punt
  8. Rising Star 46 punt
  9. Black Cat 36 punt.

 

Komende week weer alles grondig controleren, hopenlijk ook een nieuw tandwiel monteren voor in de reverser, dat geeft toch weer een beter gevoel. Volgend weekend, zullen we op zaterdagmorgen vroeg vertrekken om in Grimmen ( Duitsland) aan te haken in de Modified. Hier willen we nog wat verschillende dingen testen. Ook zal dit weer voor het eerst in 7 jaar zijn dat we in Duitsland rijden.

Groeten van een trots en tevreden Judge team, we houden u op de hoogte.

 

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.