Wij rijden wel in Ahoy......

Zo het was even stil hier op de site, maar dan eindelijk weer een update.
Na Zwolle hebben we de boel los gehaald en zagen we dat de ontsteking van de linkermotor van tijd was.
Hieronder een foto van het binnenwerk van de ontstekingsaandrijving. Het zwarte wiel bovenin, is verbonden met de originele aandrijving op de motor, die vroeger de standaard ontstekingen aandreef. De ontstekingen die wij nu op de motoren hebben zitten zijn eigenlijk voor een V8. Hierop hebben wij een andere rotor en verdelerkap gemaakt, zodat wij in plaats van 8 vonkjes er 12 maken. Aangezien wij 2 bougies per cilinder hebben, staan er dus om die reden 2 ontstekingen op per motor. De onderste 2 tandwielen, drijven via een verloopstuk, de MSD's aan.
Onderin het bakje, is een gat te zien, hierin komt de as van de spanrol, die het tandriempje strak moet houden.
Middenin ziet u links en rechts een geleiding voor de tandriem en deze hebben wij er nu extra bij in gezet.
Hierdoor wordt de tandriem als het ware wat verder naar binnen gedwongen, zodat hij een groter aanlegvlak heeft tegen het zwarte aandrijftandwiel. Je kunt je voorstellen dat wanneer het riempje niet om deze geleiders heen gaat, slechts een derde van het aandrijftandwiel contact heeft met de riem. Hierdoor kon het riempje te makkelijk verspringen.

Aan de onderzijde, zorgt de spanrol, voor voldoende contact tussen de aandrijfriem en de beide aandrijfwielen voor de ontstekingen.
Het geheel is inmiddels weer helemaal in elkaar gezet en de ontstekingen zijn afgesteld. Verder is het brandstofsysteem gecontroleerd en afgeliterd.
Ook dit is steeds weer een heel secuur werkje, de acceleratiepomp, moet op precies het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof geven, anders komen we niet goed weg. Daarna moet er over het gehele gasbereik ook een juiste hoeveelheid brandstof worden aangevoerd.
Dit wordt door ons afgemeten, met behulp van de datalogger, die een bepaalde gashandelstand aangeeft en door middel van bij vol gas de brandstofpompen aan te zetten en daarbij de brandstof op te vangen in 2 maatbekers. Zo kunnen we ook steeds de werking van de brandstofpompen testen. Naderhand, kunnen we zien of beide motoren voldoende en dezelfde hoeveelheid brandstof krijgen.
Verder hebben we vorige week nog een stedentripje gemaakt. We bezochten een typisch Frans cafe en kwamen en passant in een oorlogsmuseum terecht. Hier zagen we veel onderdelen en aardigheden die betrekking hebben op alles wat met de oorlog te maken had en veel over de oorsprong van onze motoren.
Voor de foto's daarvan klikt u hier. Het was er erg gezellig en in de Fransekelder lag nog zat........

Vol goede moet, trekken we zaterdag naar Ahoy. We gaan ervan uit dat we onze ontstekingsproblemen de baas blijven en zullen proberen onze nieuwe banden tot het uiterste te testen.
Wordt vervolgd.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.