Winterwerk

Hoewel de winter nog niet begonnen is, zetten we toch de komende updates maar onder dit kopje. Afgelopen week zijn we eerst begonnen met het opruimen van de werkplaats want gedurende het seizoen, verzamel je toch her en der wat rommel. Aangezien we de komende tijd flink veel werk hebben, heb je dan alle ruimte echt wel nodig. Verder hebben we enkele werktafels gemaakt, waarop we diverse onderdelen kunnen afleggen, monteren, poetsen en wat al niet meer zij.
Donderdagavond begonnen en vanmorgen verder gegaan met het uit elkaar halen van de trekker. Momenteel staat deze er zo bij:

Als je dit zo ziet zou je niet zeggen, dat we daar vorige week nog mee op de baan stonden. Alles wat we eraf halen wordt ook direct gecontroleerd en schoon gemaakt, zodat we als we weer aan het opbouwen toe zijn, dit niet meer hoeven te doen.
Aangezien we straks op pullers willen komen, hebben we besloten de motoren 15 cm verder naar voren te leggen. De algemene ervaring met Puller 2000 banden is dat deze meer grip geven en de trekker van voren makkelijker los komt. Aangezien wij niet genoeg verplaatsbaar gewicht hebben om dit te kunnen compenseren, hebben we dit besluit genomen.
Als de motoren zover naar voren opschuiven, dan wordt de ruimte tussen de achterste motorsteun en de achteras wel heel erg lang, de kans dat ons huidige frame dan te flexibel zou zijn, is dan ook aanwezig. Vandaar dat we hebben besloten de trekker helemaal opnieuw op te bouwen en te voorzien van een nieuw frame. Dit zal dan The Judge V(ersie) 4 worden.
De tekening is inmiddels al klaar en komende week zal het nieuwe frame gemaakt worden. Ondertussen, wordt het oude frame deze week verder gestript en zullen de motoren worden verwijderd. Inmiddels is al wel te zien dat de linker motor, niet meer te repareren is. Aan beide zijden is de gehele onderbank, van boven tot onder weg geslagen. Het onderblok wordt nu nog bij elkaar gehouden door de cilinderbanken en het deels beschadigde carter. Zelfs in de rug van het onderblok, tussen de beide cilinderbanken in, is een gat geslagen.
Na de demontage van de motoren, zullen we deze even aan de kant zetten en ons eerst richten op de nieuwbouw van het frame.
Elke keer als je nieuw bouwt, pas je toch weer kleine dingen aan. Zo hebben we nu al een verbetering bedacht voor onze vooras, waardoor deze nog wat steviger uitgevoerd zal zijn. Dit moet ook wel, want door het verschuiven van de motoren naar voren zal deze vooras straks ook weer meer gewicht te dragen krijgen.
Als alles volgens plan verloopt, gaan komende donderdag de motoren van het frame af. Daarna kunnen we de achterwielen demonteren. Daarna willen we deze heel precies opmeten, om aan de hand van de huidige velgen en de afzetring die we zelf gemaakt hebben de juiste maat te bepalen voor de nieuw te bestellen velgen. Deze nieuwe velgen zullen ons een gewichtsbesparing opleveren van ca. 14 kilo, omdat we dan geen gebruik meer hoeven te maken van de afzetringen. Levertijd van deze nieuwe velgen is ca. 10 werkweken. Met alle werkzaamheden aan de trekker in het vooruitzicht, zal het nog spannend worden of we op tijd klaar zullen zijn voor de wedstrijd in Zwolle over 18 weken. Het is niet de eerste keer dat we nieuw bouwen, maar onderweg kom je toch altijd weer dingen tegen die de zaak gaan ophouden.
Ondanks de tegenslag met de motor vorige week, blijven we onverminderd positief en zijn we zoals u ziet al weer druk bezig om er komend seizoen weer volop tegenaan te kunnen.
Via deze link komt u in ons foto album, alwaar we de komende tijd de foto's van de nieuw-, verbouw zullen worden geplaatst.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.