Zwolle 2011

Eindelijk was het dan afgelopen zaterdag zover dat we de 1e wedstijd van 2011 mochten gaan aanhaken met inmiddels al weer de 4e versie van onze trekker. Van tevoren hebben we lang getwijfeld of we beide sessies zouden rijden. Aangezien we met een nieuwe trekker aan de start kwamen, wilden we op zich wel graag aanhaken in de 4.5 ton 's middags. Mocht er zich een klein probleem voordoen, dan hadden we tussen de 4.5 en de 3.5 nog tijd genoeg om eventueelde trekker terug te brengen naar de werkplaats om daar nog e.e.a. aan te passen. Zouden we 's middags een grotere niet te repareren schade rijden dan was het over en in de wetenschap dat de meeste van onze sponsoren de avondsessie zouden bijwonen bemoeilijkte dat het nemen van een beslissing.
Aangezien we voor de 1e buitenwedstrijd in Stroe, niet veel kansen hebben de trekker te testen, aangezien Gelredome en Weseke dit jaar niet door gaan, hadden we besloten dan toch de 4.5 ton maar wel te rijden.
Voor de wedstrijd werd onze trekker gekeurd en met name het feit dat we nu de startmotor van de linkermotor, netjes achter het afschermingsbord hadden zitten en dat we dit bord tijdens het starten niet meer hoeven te verwijderen leverde ons complimenten op. Alles was zonder enige opmerking dan ook in orde en we hebben de goedkeuringssticker dan ook dik verdiend. Dit voelde als de 1e overwinning.
Gespannen waren we toen we op de weegbrug stonden. Wetend dat we wel wat kilo's hadden toegevoegd, denk alleen al aan de extra 18 kg van de startmotor, waren we benieuwd of we wel onder de 3.5 ton bleven. Na wat navraag bij andere teams, wij hadden immers geen exacte vergelijking, bleek dat de weegbrug redelijk nauwkeurig het gewicht aan gaf. Bij ons bleef de teller steken op 3480 kilo, hiermee waren we dus alweer dik tevreden en de 2e overwinning van deze dag was een feit.
Ondertussen waren we nog steeds wat gespannen voor de 1e run. Wat zouden de nieuwe banden doen, kregen we het gekozen verzet rond, hoe zou de gereviseerde motor zich houden, was de aandrijflijn sterk genoeg?
Allemaal vragen die we in een run van 10 seconden beantwoord zouden krijgen.
We mochten als vijfde starten en waren samen met Bandit, de enige twee trekkers die normaal niet meedoen in deze klasse, beide dus met een gewicht van 3500 kg.
De trekker startte direct en het opstarten gaat met de vaste startmotor nog weer een stuk sneller. Nog even en Theo, kan in het vervolg in zijn eentje naar de wedstrijden toe.......
Na het voorrijden en aanhaken, werd er voorzichtig gas gegeven. In de klassen voor ons hadden we al gezien dat de baan redelijk hard was en vooral bij de start weing grip bood. Voelend naar grip, drukte Theo het gas langzaam door, de snelheid nam toe, maar de neus van de trekker bleef aan de grond, we kwamen tot de voor ons toch nog respectabele afstand van 72.25 mtr. We waren tevreden want beide motoren liepen super en alles was nog heel. Hieronder de afstanden van de overige deelnemers.

1
88
Simply Irresistible
FP
83.90

2
66
InterTechno Lambada
FP
82.16

3
5111
Green Fighter (D)
FP
77.25

4
99
Eurol Bandit
77.77

5
3
Popeye
72.60

6
62
the Judge
72.25

7
78
Green Spirit VI
70.33

8
92
Impala
48.29

9
82
Rising Star
33.25

De strijd tussen Lambada en Simply was trouwens een spannende. Ook viel de prestatie van de Bandit ook in 3.5 tons uitvoering niet tegen. Helaas liet de techniek het afweten bij Popeye, die de strijd moest staken met een probleem in de crossbox. Bij Green Spirit leek het probleem te zitten in een van de ontstekingen, terwijl de storing van Rising Star, leek op een probleem wat men al eerder had met het electrische systeem.
Na deze klasse zijn we onze trekker gaan controleren. In de oliefilters kwamen we geen ontmoedigende delen tegen. Helaas ging er bij het overschrijven van de gegevens van de datalogger naar de computer door een kleine storing iets mis en waren we opeens de gegevens kwijt. Wel hadden we al wat details bekeken en deze zagen er goed uit. Her en der hebben we wat los getrilde bouten weer moeten aanzetten, maar we konden tevreden zijn en ons daarna volledig richten op de 3.5 ton die 's avonds zou worden verreden.
Ondertussen, kwam er heel veel publiek in het rennerskwartier een kijkje nemen. Onder dit publiek veel sponsoren en andere bekenden, het is daarom ook dat we zo graag in Zwolle rijden, omdat het zo dicht bij huis is. De catering werd vandaag verzorgd door Helmer, met Erik v/d Kolk en Gerrit van Werven. Er werden hamburgers gebakken, of zoals bekend van TV, gewokt en iedereen werd voorzien van een drankje.
Langzaam aan raakte het rennerskwartier leeg en begon de avondsessie. Hierin waren we als tweede klasse aan de beurt. Om te zorgen voor wat meer grip, hadden we na uitvoerig onderling overleg en met wat info van buitenaf, besloten dat we de bandenspanning wat zouden verlagen. We mochten als tweede starten en weer was het spannend. Ondanks de lagere bandenspanning, was het nog lastiger om grip te krijgen. De trekker begon wat te springen en Theo, nam even wat gas terug en drukte toen vol door. Het springen verdween maar de trekker had teveel snelheid verloren om er echt in te gaan hangen. We kwamen tot een afstand van 67.92 mtr. We hadden op iets meer gehoopt, maar ons realiserende dat we met een compleet nieuwe trekker aan de start staan, met voor ons nog onbekende banden, hadden we er toch een goed gevoel bij.
Tijdens de finale van deze klasse was de spanning te snijden. Het was natuurlijk de confrontatie van de nauw aan elkaar verweven machines, Lambada en Double Screamin' , laatst genoemde zette de 1e afstand neer, 74.47 mtr. Hierna leek Eager Beaver een daverende full-pull te rijden, ware het niet dat er een defect was aan de sleepwagen. De ballastbak bleef halverwege stil staan en gelukkig had Jaap dit in de gaten en deed wijselijk het gas dicht. Lambada maakte zich op voor haar run, ook dit werd er een uit het boekje, en met 5 cm verschil werd Bertus voorbij gereden. Prachtig om dit te zien, zo dicht bij elkaar. Kon Simply dan ook deze klasse naar haar hand zetten? Ze kwamen minder uit de verf dan in de 4.5 ton en kwamen met een afstand van 69.51 op een 5e plaats terecht. Rising Star kende geen problemen en werd vierde met 69.64 mtr, slechts een verschil van 13 cm. Als laatste mocht Jaap van Diest voor de derde keer aanhaken. De Beaver was perfect in balans, vanaf de start de voorwieltjes in de lucht, stuivend naar het einde. Deze run stopte heel dicht bij de vlag van Lambada......... Jaap won met een voorsprong van 10 cm. !!!!! Wat een geweldige prestaties en hoe mooi kan tractorpulling zijn. Hieronder voor de volledigheid nog de complete uitslag van de 3.5 tons klasse:

1
72
Total Eager Beaver
FP
75.62

2
66
InterTechnoLambada
FP
75.52

3
71
Double Screamin'
FP
75.47

4
82
Rising Star
FP
69.63

5
88
Simply Irresistible
FP
69.51

6
5111
Green Fighter (D)
FP
61.36

7
99
Eurol Bandit
FP
18.11

8
62
the Judge
67.92

9
89
Burning Madness II
66.85

10
22
Super Kasper
60.93

11
92
Impala
60.78

12
95
Black Cat
43.53

Voor ons was deze dag sportief gezien ten einde, maar het was nog lang onrustig in Zwolle en het had niet veel gescheeld of wij hadden de lampen van de IJsselhallen uit mogen doen. Veel plubliek, familie, vrienden, donateurs en sponsoren kwamen een biertje drinken op de goede afloop.
Wij willen langs deze weg dan ook iedereen en met name de sponsoren bedanken, die het ook nu weer mogelijk hebben gemaakt, dat The Judge in deze hoedanigheid op de baan staat. Zonder deze bijdrages zou het voor ons absoluut onmogelijk zijn om met zo'n machine aan de start te verschijnen.

De 1e wedstrijd hebben we gehad, wat de volgende exact zal zijn weten we nog niet, maar we hopen, voordat de competitie in Stroe begint, nog een keer te kunnen aanhaken. Dat we tot die tijd niet stil zullen zitten is wel zeker.
Allereerst willen we de werkplaats opruimen. In verband met de nieuwbouw zijn we daar de laatste weken niet aan toe gekomen. Daarna, gaan we volop met de trekker aan de slag. We gaan nog een nieuw differentieelhuis maken en voorzien van sterkere tandwielen. Daarnaast willen we de banden onder handen nemen, zodat we meer grip zullen hebben. verder zal alles worden gecontroleerd en waar nodig nog worden aangepast.
Dit was het tot zover. We hebben enkele foto's in het foto album onder Media geplaatst. Verder hebben we daar ook een aantal filmpjes aan de rubriek video toegevoegd.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.