Zwolle en de aanloop

Ruim een week geleden traden we in Zwolle aan. Ook willen we de aanloop ernaar toe nog verder benoemen. We hadden namelijk wat stiekem gedaan over onze winterwerkzaamheden. Dat was niet voor niets want in het geheim waren we een nieuwe trekker aan het bouwen. Om de verrassing zo groot mogelijk te laten zijn, lieten we wel regelmatig plaatjes zien van de "normale" onderhoudswerkzaamheden, maar niets van het nieuwe frame of iets wat zou kunnen verraden waar we mee bezig waren.
September zijn we begonnen met het uit elkaar halen van de oude trekker. Eerst waren we van plan om alleen een nieuw en fris uiterlijk aan de trekker te geven. Tijdens het maken van deze plannen, bleken we met zijn allen toch wel wat wensen te hebben en ideeën en hierom namen we het besluit om compleet nieuw te bouwen.
Frame technisch wilden we ook een aantal aanpassingen, zo is het door Tosec Zwolle , gezette frame een centimeter of 5 lager dan ons vorige. Naast een behoorlijke gewichtsbesparing, willen we hiermee wat meer flexibiliteit in het frame creëren. Onze oude kooi, zag er niet echt mooi uit en was te hoog, tenminste Theo had genoeg ruimte boven de helm om hier een stukje vanaf te kunnen halen. De nieuwe kooi, werd getekend door Berrie Boer en gebogen en geleverd door team Reny.
Geert had een modificatie voor de motorsteunen, hierom moesten we het oude frame in delen slijpen, zodat het deel waar de motorsteunen op zitten, op de freesbank bij Breman in Genemuiden kon worden gemonteerd. Hier kon Geert naar hartenlust, de boel netjes uitlijnen en ervoor zorgen dat de nieuwe motorsteunen exact in lijn zitten.
Terug in de werkplaats kon er toen begonnen worden aan de bouw, de vooras werd gemonteerd en de motorsteunen. De achteras ook, alleen werd deze nog niet vast gezet. Weer ging het frame richting Genemuiden waar nu ook de achteras perfect kon worden uitgelijnd. Hierna kon de nieuwe kooi worden gemonteerd en afgelast. Er werden nieuwe rempedalen gemaakt, en de draaipunten hiervoor werden verbeterd. Ook een nieuwe gashendel, nieuwe spatborden, steigerbegrenzers en diverse steuntjes werden gemaakt. Met deze nieuwe onderdelen en met de bestaande werd de trekker compleet opgebouwd. Toen alles paste, ging het weer uit elkaar en werd het frame gestraald.
Hierna werd bij Kooiker in Staphorst de trekker en alle onderdelen van een oranje of witte lak voorzien. We hebben echt tot in detail doorgesproken hoe de trekker eruit moest komen te zien. Het plaatje op de nieuwe spatborden hing al een tijdje in onze werkplaats. En toen het frame gespoten terug kwam, konden we ons nog niet een complete voorstelling maken van het geheel. Steeds kwamen er weer onderdelen terug van de spuiter of van de design afdeling, welke in “nieuwe stijl” hun weg moesten vinden op de trekker. Langzaam maar zeker werd het plaatje compleet.
Ook werd de complete aandrijflijn vernieuwd, grootste gedeelte hiervan werd deels door ons voorbewerkt en door Bennie Vreeman van VSP bewerkt en veredelt. We hebben het dan over, steekassen, aandrijfassen, price assen, couplers en tandwielen. Nieuwe lagers in het differentieel, een nieuw kroon en pignonwiel.
We legden de lat voor onszelf hoog. Steeds weer wanneer je een nieuwe trekker bouwt, wordt je met zijn allen nog kritischer hoe het eruit moet komen te zien. De tank onder andere was ons een doorn in het oog in de ongespoten aluminium kleur. Hierom hadden we besloten om deze ook in de lak te laten zetten. Wel werd er ook veel aandacht besteed aan de overige aluminium onderdelen. De watertank, de verzamelbak, de afscherming van de aandrijfas, de motorplaten aan de achterzijde van de motoren, kortom alles wat van aluminium is en geen kleurtje had gekregen, werd gepolijst.
We liepen de hele winter mooi op schema. Zo goed zelfs dat we voor onszelf bedachten dat het wel mooi zou zijn als we de trekker nog voor Zwolle aan onze sponsoren zouden kunnen presenteren. Dit betekende wel dat we minimaal een week voor Zwolle helemaal klaar zouden moeten zijn. De tijd was kort, hierom werd er ook tussen kerst en oud en nieuw, hard gesleuteld om alles voor elkaar te krijgen.
Op zaterdag 17 Januari, vertrokken we rond de klok van 2 ’s middags naar Genemuiden. We hadden sponsor Riethandel Jos van Rees bereid gevonden om op het bedrijf in Genemuiden de presentatie te kunnen verzorgen. Het was mooi weer en we wilden de trekker nog even rijdend testen dus dit was daar een mooie gelegenheid voor. Een laatste controle voor onder andere de koppelingen en de remmen, zodat we zeker wisten dat alles voor elkaar was.
Hierna konden we in onder een stralende zon een paar mooie plaatjes schieten van onze nieuwe trekker, die toevalliger wijze qua kleuren ook nog eens prima combineert met de vrachtwagens van sponsor van Rees.
Daarna werd The Judge, gepoetst en naar binnen gereden. In de werkplaats dekten we de trekker af met een wit zeil met oranje strik. Nadat alle genodigden waren ontvangen met koffie met wat erbij, nam Frans het woord.
Hij bedankte alle sponsoren die het mogelijk hadden gemaakt om deze nieuwe The Judge er zo bij te hebben staan. Ook werd het team bedankt voor de inzet van de afgelopen maanden. Hierna werd er een filmpje gestart, waarop de “oude” trekker nog in actie te zien was en waarin beelden en foto’s werden getoond van de nieuwe trekker in wording.
Hierna werd de strik doorgeknipt door Dave van RTL7. Twee sponsoren, van der Kolk Zwolle en Loonbedrijf van Nieuwkoop uit Gouda, welke er vanaf het allereerste begin bij zijn, verwijderden hierna het doek van de trekker. De reacties waren positief en overweldigend, er ontstond een spontaan applaus. Door zowel de krant, als door de redactie van Pulling Power werden er diverse plaatjes geschoten.
Hierna genoten we met zijn allen van een buffet en een drankje en zo werd het toch nog laat…..
De week voor Zwolle, werd er nog een en ander gecontroleerd en zo stonden we al vroeg klaar voor de wedstrijd.
Op vrijdagavond, tijdens “Trekker Live” mochten we een demo run geven, voor ons een mooie gelegenheid om al wat te testen. Het warm draaien en het voor de sleepwagen rijden ging goed, het aanhaken ook. Theo ging op het gas en plotsklaps werd het stil. Het lampje van de noodstop knipperde, maar de noodstop was niet getrokken. We stonden voor een raadsel, opnieuw starten lukte niet aangezien de noodstop door een andere reden geactiveerd was. Terug bij de bus, hadden we het euvel redelijk snel gevonden. De noodstopschakelaar op het dashboard, bleek de boosdoener,…. Zo ongeveer het enige onderdeel wat we niet vervangen hebben.
De volgende morgen een nieuwe schakelaar gehaald en door de organisatie van Zwolle werd ons de kans geboden aan te haken in de middagsessie tijdens de 4 ton Unlimited. Aangezien we graag wilden weten wat de trekker zou doen, maakten we hier graag gebruik van. We zouden als laatste starten en sowieso maar 1x rijden. De trekker werd klaar gemaakt en gewogen, we hadden met de nieuwbouw maar liefst 35 kg gewicht verloren. Hier hadden we al stiekem rekening mee gehouden want we hadden ons voorbereid door wat gewichten te maken.
Als laatste haakten we aan, het begin van de baan was lastig, Theo ging redelijk vlot op het gas, maar de trekker begon te bokken en we kwamen niet goed weg. Om verdere schade te voorkomen, trok Theo het gas dicht en stond stil op ruim 40 meter. Niet geheel tevreden over ons optreden, waren we het er over eens dat we de bandenspanning moesten laten zakken voor de avond sessie.
In de avondsessie, stonden we als tweede klasse op het programma. Als tweede starter ook na Rising Star. Met een run waarbij de trekker heel hoog kwam en er niet de gewenste afstand werd neergezet, trok Bosman het gas vroeg dicht. Ze kwamen terug om hun proeftrek over te doen.
Hierna was het Judge time, nog steeds was de start lastig, Theo voelde hoe de trekker weg ging en toen het neusje los kwam drukte hij het gas door, weer begon de trekker te springen, Theo haalde het gas terug tot de trekker rustig werd en gaf daarna vol gas. Dan leg je niet een goede afstand af, maar we wisten nu wel dat het niet aan de motoren lag.
Terug in het parc ferme, besloten we dat de banden nog zachter moesten, aangezien we het niet helemaal vertrouwden, vroegen we aan onder andere Willem Veldhuizen een bandenspanningsmeter, hierna kwamen we tot de conclusie dat onze nieuwe en geijkte meter ons toch wel in de steek had gelaten. Er zat een enorm verschil in en we hadden de banden dus veel te hard gehad de voorgaande runs. We hadden ook besloten onze proeftrek over te doen en gelukkig ging het de tweede keer een stuk beter. Het springen van de trekker, met name aan het begin van de baan, was nog niet helemaal weg en hierdoor haalden we geen full-pull. Onze afstand van 76.38 meter was genoeg voor een zesde plaats.
Niet geheel tevreden over het resultaat, maar wel veel geleerd, kijken we terug op een mooie wedstrijd in Zwolle. Heel veel positieve reacties kregen we, zowel van andere teams, als van functionarissen en fans en publiek. Ook op deze zaterdag werd het weer laat.
In de week na Zwolle, hebben we alles gecontroleerd, we hebben geen schade en weten nu wel dat de aandrijflijn en het frame goed getest zijn tijdens onze eerste drie runs. Plannen hebben we ook al weer voor de komende weken om de trekker nog her en der wat aan te passen.
Wat we precies gaan doen,…. ? Wordt vervolgd….
Het filmpje van Zwolle heeft u al kunnen bekijken, deze staat elders op de site. De foto’s van de nieuwbouw en de wedstrijd zullen later hier verschijnen.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.