Eext 2012

Afgelopen zaterdag stond de 30e editie van traocktorpulling in Eext op de kalender. De herinnering die ons van vorig jaar was bijgebleven, was niet een hele beste. We werden toen tiende en tevens laatste. Ook dit jaar, stonden we weer met 10 trekkers aan de start, dus we zouden minimaal in staat moeten zijn een zelfde klassering te behalen.
Dit jaar was de baan omgedraaid om zodoende bij de start meer grip te hebben, dit was voorgaande jaren nog wel eens een probleem. Tijdens de voorgaande klassen zagen we al dat er een pittige baan lag en direct vanaf de start moest je snel op het gas om de toeren erin te kunnen houden.
Als 1e stond Black Cat aan de start, hersteld van een forse motorschade, gelukkig met vier motoren. Er was veel werk verzet en men hoopte op een mooie run en vooral op geen schade. Willem ging goed van start maar rond de 50 meter begon de voorste motor behoorlijk olie te sproeien uit een van de carterontluchtingen. Langs de kant van de baan werd gezwaaid, maar omdat de trekker ook behoorlijk naar links trok werd dit niet direct opgemerkt.
Al remmend raakte de trekker de krijtlijn en werd de noodstop getrokken omdat het er toch wel wat wild aan toe ging. Een diskwalificatie was het gevolg, maar omdat het een proeftrek betrof mocht men nog een keer. Het zekere voor het onzekere werd genomen, men was niet gerust op de lekkage van de motor en besloot niet terug te komen. Achteraf, bleek het met de schade gelukkig mee te vallen.
Daarna stond Jaap klaar met zijn Eager Beaver, maar zij schoven zes plaatsen op vanwege een probleem. Later bleek dit een kapotte tuimelaar te zijn van 1 van de 2 voorste motoren. Om toch nog wat punten te verzamelen werd er aangehaakt met 2 draaiende Chevies en werd er een afstand afgelegd van 13.91 mtr en daar werd het gas dicht gedaan. Helaas, men had gehoopt op een goede run, zonder schade, want de laatste wedstrijden zit het dit team niet mee. Veel schade en dus heel veel sleuteluren in de schuur, helaas mocht het dit keer ook niet schadevrij verlopen.
Popeye, was ook weer schadevrij, na reparatie van de rechter supercharger. De trekker ging er goed in hangen, alleen leek ze niet helemaal op toeren te komen, 90.39 mtr was het resultaat. Het team denkt inmiddels het lek boven te hebben en zal de komende week aanpassingen doen voor de wedstrijd in Putten.
Lambada, rijdend op de banden van Double Screamin' reed redelijk gemakkelijk naar een full-pull.
Burning Madness komt wat vermogen te kort en met de neus hoog in de lucht werd er een afstand van 88.74 mtr afgelegd.
Daarna was het Judge time, we waren erg benieuwd of de aanpassingen aan onze banden zijn vruchten zou gaan afwerpen. De trekker ging goed weg en steeds versnellend drukte Theo het gas redelijk vlot door. De balans kwam er mooi in en ver voorbij de full pull lijn stond de combinatie stil.
Een mooie run en alles nog heel en we stonden in de finale.
Whispering Giant, had ook een mooie run en reed ook de finale in, evenals Seaside. Hierna was het de beurt aan Bertus op de banden van Lambada. Bertus had net als ons de nodige uren gestoken in het aanpassen van het profiel, ook hier waren de hoeken van de banden geslepen om zodoende meer grip en balans te creeren. Dit miste zijn uitwerking niet want de Double ging mooi hangen en behaalde ook dik de 100 meter.
Het werd dus een finale van 5. We waren dus al dubbel zo goed als vorig jaar,...... Op de tribune rondom ons werd al volop gespeculeerd en gehoopt op welke plek we terecht zouden komen. Wel leuk om te horen, maar eerst maar nuchter blijven en afwachten. Een fout of een schade zit immer in een klein hoekje en kan er zo maar raar uitkomen,.....
Lambada, met Gert op de bok, beet het spits af en de V8's gaven alles wat ze hadden. De zilvergrijze combinatie stond stil op 84.66 mtr. Volgens Wim geen goede afstand, gezien zijn hoofdschuddende reactie.
De Griffons werden weer gestart en wat een genot is het toch dat de motoren zo snel aanpakken. Vroeger hadden we hiermee nog wel eens problemen, maar het starten gaat nu supersnel, we hebben een aantal keren de tijd bijgehouden, maar vanaf het moment van starten, inclusief het voorrijden en de run, kan dit binnen 1.40 minuten gebeuren.
We kozen ervoor iets rechts van het midden te starten, Theo ging vlot op het gas, maar de grip was iets minder dan de 1e run, de trekker ging niet mooi hangen, kwam wel los, maar omdat er vanaf 30 meter behoorlijk geremd moest worden kwamen de voorwieltjes weer op de baan. Toch kwamen we nog een heel eind, de afstand werd genoteerd op 79.02 mtr. Wetend welke trekkers er nog moesten komen, wisten we dat dit niet genoeg zou zijn voor een podiumplaats. Wel was alles nog heel en met maar een week tijd tot de volgende wedstrijd waren we wat dat betreft al tevreden.
Whipsering Giant, kwam, zag en reed ons met een dikke meter voorbij tot 80.79. Hierna de beurt aan Seaside, die in een wat onstuimige run, net achter ons bleef steken op 78.14 mtr.
De zegereeks van Bertus lijkt niet te stoppen, hij reed de vlag voorbij en trok het gas dicht op 87.46 mtr. Klaarblijkelijk maakt het hem niet uit op welke banden hij rijdt, de trekker blijft gewoon een winnaar.
Voor de volgende wedstrijd in Putten willen we nog een kleine aanpassing doen, .......... welke?...... dat houden we nog even voor onszelf, maar we hopen hiermee nog een stapje verder te komen.
Op de Beachpull in Putten, rijden we komende zaterdag als eerste klasse, de wedstrijd begint om 15.00 uur op baan 1. Dit is de baan aan de snelwegkant. Deze baan hebben we nog nooit bereden, het zou ook niets uitmaken, want afgelopen weken zijn de banen voorzien van verse Betuwse klei. We hopen op een goede baan, met veel grip en op goed weer en een mooi evenement.
Tot slot, je komt bij tractorpulling af en toe zeer markante mensen tegen, deze foto willen we u dan ook niet onthouden:

Verder nog de link naar het filmpje gemaakt door Geert-on-the-mov(i)e
Wordt vervolgd.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.