Winter update

Even een winter update. De voorbereiding voor het nieuwe seizoen zijn in volle gang. Het is maar zo weer 19 Januari en met de feestdagen er tussen vliegt de tijd.
Afgelopen zaterdag hebben we de motoren weer voor het eerst opgestart en de ontstekingen afgesteld. Voordat dit kon gebeuren is er heel veel werk verricht.
De nieuwe uitlaten zullen nog niet klaar zijn voor Zwolle, hier zit heel veel handwerk in. Kor en Geert hebben deze klus op zich genomen. Je moet het zien dat je eigenlijk met niets begint. We hebben 12 plaatjes laten snijden bij Tosec onze sponsor, die dienen als basis voor de bevestiging van de uitlaten aan de motoren.
Omdat de uitlaatpoorten ovaal zijn, moet er een verloop gemaakt worden naar rond. Dit kan je niet zo bestellen dus moet je dit met de hand maken. De plaatjes hiervoor hebben we wel laten snijden. Geert heeft hier, voor de vorige uitlaten, een mal voor gemaakt waar deze plaatjes omheen worden gevouwen, gevormd en geklopt.

Op bijgaande foto is te zien dat we 2 voetplaten hebben gemonteerd op een reserve kop. De verlopen zitten hier al op gelast. Deze verlopen, 12 stuks links en 12 rechts, moeten precies goed zijn, anders staan de uitlaatbochten straks niet recht op de motoren en ziet het er niet uit.
Deze bochten hebben we speciaal laten maken, met de door ons gewenste radius en dikte omdat we niet uit de voeten kwamen met de bochten die standaard in de handel verkrijgbaar zijn.

Als Geert dan klaar is met passen en alles op maat is gemaakt, komt het laswerk op gang. De verlopen worden door Kor aan de voetplaten gelast en de verlopen worden dicht gelast. Dan begint het afkorten en pasmaken van de bochten op de verlopen.
Als dit ook 24 keer gedaan is, wordt een originele kleppendeksel gemonteerd. Op deze kleppendeksel hebben we een montage/lasbeugel gemaakt.
Deze dient als mal en is zo uitgevoerd dat de uitlaatbochten in de mal worden gezet en dan afgelast , zodat straks elke uitlaat er hetzelfde uitziet.

Al met al veel pas- en meetwerk, hier zitten de nodige uurtjes arbeid in. Bijna als laatste worden de uitlaten voorzien van fittingen waarin we de sensoren van de datalogger kunnen plaatsen.
Als alles straks klaar is zullen ze nog verchroomd worden, waarna ze op de trekker gemonteerd kunnen worden. In Zwolle rijden we dus nog met de oude uitlaten, die her en der weer gelast en opgeknapt zijn.
Hieronder nog even een blik op de binnenkant van onze reverser die ook weer helemaal tip top in orde is.

We hebben ook nieuwe klepdeksels gemonteerd, wederom van Kevlar in verband met het gewicht. De oude waren aan vervanging toe, mede door de hitte van de uitlaten was het materiaal broos en hard geworden, waardoor deze begonnen te lekken.
Op het gebied van datalogging hebben we ook wat nieuws te melden. We zijn bezig met een stukje software, wat het mogelijk maakt om gegevens die we meten, in een zelfde beeld mee te laten lopen als het filmpje van de onboard camera.
Hier zullen we nog wat mee testen, maar dit zal er ongeveer zo gaan uit zien:

Dit is leuk voor op de website, we kunnen kiezen bepaalde waardes of snelheden te laten zien in de vorm van een dashboard onderin het filmpje. Meer nog is het natuurlijk leerzaam voor onszelf, hier vallen heel veel gegevens uit te halen en wij zijn hier dan ook nog lang niet mee uitgeexperimenteerd.... wordt vervolgd.
Verder hebben we zo'n 70 meter bougie kabel in mootjes gehakt en voorzien van de juiste aansluitingen. De kabels zijn inmiddels gemonteerd op nieuwe verdelerkappen, dit alles moet de motoren straks weer van de juiste vonkjes gaan voorzien.
De banden zijn door Jan en Erik onder handen genomen, de hoeken aan de zijkant van de wangen van de banden, hebben een andere vorm gekregen, hierdoor hopen we meer grip te creeeren. Hier zaten ook weer de nodige slijpuurtjes in. Veel werk wat je uiteindelijk niet ziet maar hopenlijk wel zijn vruchten gaat afwerpen.
Komende weken zal de trekker verder afgemonteerd worden, de verzamelbak weer zijn plaats vinden en zullen we nog een keer op de weg gaan testen of alles weer naar behoren werkt. Ook zal er nog het een en ander aan bestickering worden aangepast of aangebracht. Wordt vervolgd dus.

Laat wat van je horen Reactie toevoegen

Comments

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <i> <u>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.